24 september 2009

Torsdagen den 24 September 2009

- Inte nu igen!
- Vad då inte nu igen?
- Först hör man gnäll om att bussarna avgår före tidtabellstid från ändhållplats och sedan fortsätter gnället om trassel med det nya biljettsystemet.
- Jo fast de som gnäller fortsätter ändå att åka kollektivt och det har i egentligen inte skett nån nedgång i resandet i Göteborgsregionen säger man på Västtrafik.
- Dom har liksom inga alternativ att välja på - har Västtrafik monopol så har man. Fast man har ändå ytterligare förlängt giltighetstiden för 100-korten och det är väl ändå nån typ av tyst medgivande att allt inte står rätt till.

- Apropå Västtrafik så blir lönsamhetskraven allt tydligare och nu hotas 84 busslinjer av nedläggning på grund av alltför lågt resandeunderlag. Tyvärr redovisades inte vilka linjer som är aktuella!

- Okey, men det finns ändå någon typ av rättvisa i världen.
- Hur tänkte Du nu?
- Jo en åklagare långt norröver hade yrkat på att en busschauffören skulle dömas för vållande till kroppskada och vårdslöshet i trafiken. I det glashala väglaget gled bussen ut i en kurva och kolliderade med en lastbil. Enligt polisens uppgifter var vägen täckt av is och packad snö. I kurvan var vägbanan skadad med ett 30-35 cm djupt hjulspår i vägbeläggningen. Enligt åklagaren var det tydligen busschaufförens fel att det var vinter och att väghållaren slavat med vägunderhållet samt att bussen inte hade rejäla vinterdäck. Tingsrätten, som jag hoppas består av rutinerade chaufförer, gjorde bedömningen att flera olyckliga och samverkande omständigheter bidrog till olyckan. Rätten ansåg att chauffören borde ha kört ännu långsammare (typ promenerat), men tycker inte att han gjort sig skyldig till straffbar oaktsamhet. Väghållaren har icke åtalats för bristande vägunderhåll. Chauffören frikändes alltså! Han kanske möjligen borde vägrat köra i det väglaget!?

- För att nu lite återknyta till "våra" kommuner vars trafik inte ens nämns i Trafikförsörjningsplanen för 2010. Det enda som sägs är lite luddigt att till grund för prioriteringar ligger förutsättningen att åtgärder endast ska genomföras i stråk eller på linjer där potential finns att öka resandet. Linje 100 mellan Borås och Ulricehamn har tydligen endast 3% av resandet på hela linjen. En intressant observation. Och närtrafiken i Svenljunga behöver synliggöras mer för allmänheten genom kontinuerlig information. Det torde betyda att det är alltför få som ens känner till att den finns och hur den fungerar. Den kanske inte ens fyller de behov som utebliven kollektivtrafik innebär? I Tranemo kommun är tydligen situationen ännu värre när det gäller närtrafiken. Om man kikar mellan raderna ser man tydligt att arbetspendling är omöjligt med hjälp av närtrafiken. Västtrafik är inte beredda att förändra produkten Närtrafik. Jo Du hörde rätt: Produkten Närtrafik. Man är kanske beredd att bistå med någon form av anropsstyrd linje.
- Och om jag fattat det hela rätt så vill Västtrafik åter se över Framtidstrafiken i Borås under 2010, vilket bör betyda att framtiden redan är här.
- Och jag noterade att beställarna, det vill säga kommunerna i 7-härad inte är så där överdrivet nöjda med Västtrafik. Det är lite intressant eftersom det till stor del är glesbygdskommuner.
- För att öka resenärernas nöjdhet krävs att Västtrafik lägger mer resurser på kvalitetshöjande åtgärder, såsom ökad punktlighet, störningsinformation, realtidsinformation m.m. För att stärka Västtrafks varumärke bör Västtrafik fortsätta utveckla och förbättra kontakterna med media för att därmed också skapa en mer positiv bild av kollektivtrafken.
- Vadå Västtrafiks Varumärke? Det känns som alla på Västtrafik kommer från en handelshögskola och att Västtrafik sysslar med vinstskapande affärsverksamhet! Den där biten med mediabilden har väl pajat helt i Göteborgsområdet. Där kan man väl tala om Badwill.
- Och jag undrar faktiskt vad detta betyder: "Om kollektivtrafiken ska kunna utvecklas positivt krävs att Västtrafiks trafikentreprenörer klarar förarrekryteringen. Kan verkligen upphandlingssystemet behålla tillräckligt många förare med rätt utbildning och rätt inställning till arbetet. En förarbrist kan påverka möjligheten att klara samtliga turer i dagens trafik och klara utökningar av trafikutbudet." Det vore intressant att analysera begreppet med rätt utbildning och inställning till arbetet i kontexten att det idag inte sker något egentligt urval.
- Där har Du verkligen en poäng broder. Vi får ta oss en ytterligare funderare på detta medan Västtrafik rotar vidare i Öresundsregionen i ett försök att knyta ihop Köpenhamn med Göteborg.
- Det trodde jag de privata snabbussarna redan hade löst!

Inga kommentarer: