28 juni 2011

Tisdagen den 28 Juni 2010

PICT0005b

Bo: Det är lite knepigt med alla åsikter kring Ship to Gaza. Vissa tror att det ska försvåra förhandlingarna för att Palestina ska bli självständigt. Glöm och dröm är min slutsats.
Roy: Jag är beredd att hålla med Dig i detta fallet. Ända sedan Israel “skapades” den 14 maj 1948 har israelerna annekterat mer och mer landyta av det som skulle bli Palestina. Jag tror inte att Israel ens har med det i sina planer att det skulle bildas en Palestinsk stat. Det skulle per definition hota Israels säkerhet.
Bo: Och Israel uppskattar inte Ship to Gaza som varje år sätter fokus på problemet Gazaremsan. Tyvärr så missar man Västbanken på det viset. Publicitet är inget som Israel uppskattar.
Roy: Nä, det märkte vi när journalister ombord på Frihetsflottan skulle få 10 års inreseförbud till Israel. Det framgick väl redan förra året att internationella regler och överenskommelser inte gäller staten Israel.
Bo: Nä, dom förordar statsterrorism och utrotande av alla palestinier och alla handlingar som sätter “lampan” på Israels ageranden ses som antisemitism och kan jämställas med utrotningslägren.
Roy: Är man nu Guds gåva till mänskligheten så är man. Det är inget man kan bortse från. Det är Israelernas verklighetsuppfattning. Dom och endast dom är Guds Folk. Alla andra är otrogna.
Bo: Jag hörde i alla fall att israelerna gör allt för att få Grekland att hindra fartygen från att lämna Grekland. Trots att man har generalstrejk i Grekland har man ändå tid att göra täta inspektioner av fartygen i konvojen. Dom skall vara i bättre skick än de skorvar man skickar runt i världen själva.
Roy: Ett rykte säger att israeliska dykare håller på att sabotera fartygspropellrar och propelleraxlar för att göra fartygen obrukbara.
Bo: Det lär väl knappast hindra negativ publicitet. Fast i slutändan är det tunga ekonomiska intressen som avgör och inte någon futtig folkrätt hit eller dit.

Roy: Västtrafik verkar vara ungefär lika smarta som israelerna kan man tycka. Meddelandet “Redan registrerad” betyder att Du försöker fuskåka.
Bo: Det är det jag alltid sagt: svenska är ett oerhört svårt språk som ytterst få behärskar. För oss normalbegåvade betyder “Redan registrerad” att min resa nu är registrerad. Att det i själva verket är ett felmeddelande som betyder att Du försöker fuskåka alternativt Du fuskåker är verkligen inte lätt. Hörde att man icke ville ändra texten till Kontakta Föraren.

Roy: En annan kul grej dök upp här om dagen. Vet Du vad som händer om Du köper en bil privat på en lördag eller söndag och skriver lördagens eller söndagens datum på pappren?
Bo: Jag anar argan list i den frågan. Jag vet att i alla fall att jag inte når mitt försäkringsbolag förrän på måndagen och att de inte daterar tillbaka en försäkring.
Roy: Precis och det innebär att bilen är oförsäkrad lördag och söndag eller bara söndagen. Då kommer trafikförsäkringsföreningen rusande med bötesbelopp. Därför kan Du inte datera ett ägarbyte på dagar då Du inte kan nå Ditt försäkringsbolag.
Bo: Dessa byråkrater…..

 

 

 

Inga kommentarer: