15 juni 2011

Onsdagen den 15 juni 2011

Bo: Titta på bilden - där står en av de förståndshandikappade. Det syns inte utanpå dessbättre. Killen hade säkert kört in i butiken och handlat om det varit möjligt.
Roy: Jag kom att tänka på detta med bröd. Numera håller man på att köra bakat bröd kors och tvärs i landet. De lokala bagerierna och att baka bröd i hemmen har försvunnit. Nu har vi bara åksjukt bröd och åksjuk mjölk i storproducenternas samhälle.
Bo: Jag tror att man kommer att skicka bröd och mjölk via fibernät i framtiden. Södra Kind har nu tagit första steget för att anlägga fibernät där det inte bor så många. Stomnätet skall gå runt kommunen som ett ringnät.
Roy: Jag hörde att man nu börjat gräva i Roasjö. Men det finns en hake i allt detta. Det blir ett fibernät för de som har råd att satsa stora pengar för att bli medlem. Cirka 15.000:-- per medlem. Det är alltså inget fibernät för alla utan enbart för de som har råd att lägga en stor summa pengar för att få vara med.

Bo: Skall Västtrafik styra byggloven? Jag hörde en debatt om detta! Jag hörde att en huvudregel för bebyggelse på landsbygden innebär ett rimligt gångavstånd, cirka 1 kilometer, till en busshållplats som under vardagar trafikeras av minst tre turer på morgonen och tre turer på eftermiddagen under hela året.
Roy: Oj då! Då lär det inte blir mycket byggt i glesbygd. Västtrafiks linjenät avgör alltså vart man skall få bygga i framtiden.
Bo: Då skall Du läsa om snacket kring Grön Express i Kungälvs Kommun. Där finns det resande som förfasar sig över att bussen ska gå en liten omväg genom ett större bostadsområde och bli lite senare till Göteborg.
Roy: Och dom som förfasar sig över att man i så fall blir av med bussen utanför dörren.

Bo: Jag hörde att föräldraförsäkringen skulle tre-delas. En del till pappan, en del till mamman och en del till partiet!

Inga kommentarer: