14 juni 2011

Tisdagen den 14 juni 2011

Roy: Jag läste att man 1910 kämpade för att få 8 timmars arbete, 8 timmars frihet och 8 timmars vila.
Bo: Och 2011 har vi fortfarande 13 timmars ramtid för bussförare. Snacka om det inte har hänt så värst mycket på 100 år på den fronten.
Roy: Jag hörde att den Svenska Modellen gick ut på att poängtera att arbetaren är en av samhällets verkliga stöttepelare.
Bo: Idag är busschauffören knappast bussentreprenörernas viktigaste kugge. De är ju lätt utbytbara numera.
Roy: Jojo Du har rätt! Jag såg att det finns gott om förståndshandikappade i alla åldrar. Du minns att det finns säten i bussarna som är markerade som handikapplatser, oftast längst fram. Där skall de förståndshandikappade sitta. De som har riktiga handikapp får stå eller sätta sig där det råkar finnas en ledig plats.

Roy: Hur fasen skall man kunna minska sopberget får man höra då och då. Jo genom att köpa färre prylar och gilla second hand.
Bo: Hallå eller! Det går väl inte... Vi skall ju köpa oss lyckliga och genom att konsumera skapar vi välstånd!
Roy: Jo jo jo... men det är vår konsumtion som skapar sopberget. Det är förpackningsindustrin som firar triumfer här. Det verkar som om man tävlade om att förse produkterna med så många förpackningar som möjligt!

Bo: Intressant! Västtrafiks biljettsystem är rättsosäkert säger en del jurister.
Roy: Vi skall titta på det säger Västtrafik. Mycket snack - lite verkstad.
Bo: Kanske är det bättre att ta bilen i alla fall. Risken för smittspridning är mycket större i bussar än i den egna bilen.
Roy: Jag funderar på en sak när jag hör detta. "Smarta barn ljuger". Man skall inte oroa sig om barnen tänjer på sanningen ibland. Sådana barn är intelligenta. Då är väl också ljugande politiker och tjänstemän smarta.
Bo: Jo jo - att ljuga är ju lite som att jonglera, eftersom man måste hålla igång flera processer i hjärnan samtidigt.
Roy: Då har vi alltså gjort fel ett helt liv - vi som alltid hållt oss till sanningen. Det är därför vi framstår som dumma och ointelligenta.
Bo: När jag läser om hur man skall manipulera pensionssystemet så inser jag hur dumma vi varit. Man skall verkligen se till att göra ett sista löneryck mellan 50 - 60. Efter 60 är det kört nämligen.
Roy: Hur fasen skulle det gått till? Vi har nog haft fel typ av arbete också. Vi har knappast haft chansen att göra ett sista löneryck!
Bo: Sant sant - men det är i alla fall det som rekommenderas.

Roy: Nu har vi spanat efter hyresrätter länge länge utan framgång.
Bo: Nästan alla hyresrätter har gjorts om till bostadsrätter och de få hyresrätter som finns kvar har prislappar som knappast är till för pensionärer.
Roy: Det moderna samhällets segregation.
Bo: Det finns dårar som hävdar att det skall behövs hyresrätter i alla typer av stadsdelar och det må vara så.
Roy: Hyresrätten bör vara ett budgetalternativ som flertalet har råd med. Så är det knappast just nu.
Bo: Jag såg en skrämmande siffra från Göteborg: 12 164 hyresrätter förvandlades till bostadsrätter 2001.
Roy: Du min käre Bo alSvensson vi får nog leta på annat håll än i städerna om vi vill ha en hyresrätt till ett vettigt pris.
Bo: Bäste Roy McGustavsson - jag misstänker att Du kommer att få rätt. Vi kan väl hoppas att en ny grön våg gör att våra villor på landet är värda nått!

Inga kommentarer: