08 juni 2011

Onsdagen den 8 juni 2011

Bo: Det var som attan - nu börjar det röra på sig. Minns Du vad vi sa den 26 maj i år?
Roy: Jag vill minnas att vi inte direkt jublade över det nya avtalet för bussförare och att vi nog tyckte att Kommunal backat ytterligare och tappat mark.
Bo: Vi var nog inte de enda som hade den åsikten. Jag hör att det rungar i luften: Riv upp Bussarvatlet!
Roy: Jag är verkligen inte ett dugg förvånad. Jag hoppas och ber att förarkören kan hålla ihop så pass att det blir verklighet.
Bo: Det avtal tecknats är ett jättenederlag för bussförarna. Avtalet ger inte bara reallönesänkning utan det innebär också att det är fritt för arbetsgivarna att införa tjänster som börjar och slutar på olika platser. Genom det kan bussbolagen öka den faktiska arbetstiden för förare och därmed även överskrida ramtiden.
Roy: Men var inte detta ett av de där otygen som skulle åtgärdas med detta nya avtal? Jag vill i alla fall minnas att snacket gick så.
Bo: Jag har hört att Kommunals förbundsstyrelse har uppmanats att med omedelbar verkan säga upp avtalet. Fast det kan nog bli svårt! Tänk Dig vilken prestigeförlust det blir för Kommunal som organisation.
Roy: En annan intressant fråga är väl hur stort medlemstapp Kommunal klarar att ta?
Bo: Man kanske skulle sätta Kommunals folk bakom hundgaller??? He He He!!

Roy: Visste Du att Pensionsmyndigheten har minst 12 veckors handläggningstid eller 3 månader. Man kan ju undra vad dom gör resten av tiden?
Bo: Semester????

Inga kommentarer: