04 juni 2006

Så var det söndag igen

Som rubriken skriker ut så är det söndag igen - en arbetssöndag


Eftersom det är söndag igen så har vi fått ett nytt Veckobrev från Trafikavdelningen. Ett sådant som ställde till rabalder i Radio Sju för en tid sedan. Det handlar om ett haltande nytt biljettsystem! och lite andra konstigheter i Borås Stad. En märklig sak står att läsa där: Redovisa ofta då Du är ansvarig för de inkörda pengarna. Detta torde stå i strid med kollektivavtalet som säger att Förare är inte ansvarig för under färd uppkomna skador på fordon, material eller på annan person eller egendom, vilket inte bevisligen förorsakats av uppsåt, geov vårdslöshet, onyckterhet eller annan drogpåverkan.
Efternamnet kommer att tas bort från förarcertifieringen??? Ge f-n i att bära skiten - fast vi har inga problem, vi är ännu så länge lyckligt ocertifierade och kan ägna oss åt att köra buss och ge god service.

Passagerare anföll BL-handledare på bussen


En anställd på Borås Lokaltrafik överfölls i går kväll av två personer. Han ville inte att passagerarna skulle dricka öl i bussen. Det var på buss 155, mellan Svaneholm och Borås, som överfallet inträffade. Föraren var under upplärning och hade därför en handledare med sig. Vid en hållplats steg en man och en kvinna, på bussen. Med sig hade de öl i en kasse och dessutom hade de öppnade burkar i handen som de drack ur. Handledaren sade upprepade gånger till dem att inte dricka i bussen -utan resultat. Istället kallade mannen honom för bland annat svartskalle. Föraren hade börjat köra och halvvägs till nästa stopp, kom kvinnan fram och måttade slag mot handledaren. Hon träffade honom ett antal gånger och försökte dessutom träffa föraren. Då tog handledaren tag i kvinnan och låste henne så att hon inte kunde fortsätta slå. När mannen såg detta sprang han fram för att hjälpa kvinnan, och då försökte handledaren hålla fast även honom. I frustration bet mannen handledaren rejält i armen. Föraren tryckte på överfallslarmet och stannade bussen. Polisen kom snabbt till platsen och tog med mannen och kvinnan till stationen. Både mannen och kvinnan är sedan tidigare kända av Boråspolisen. Varken föraren eller handledaren ville i går kväll kommentera händelsen.
Det som är av intresse här är att våldet ständigt ökar och att minsta småsak kan utlösa det. i regelverket runt kollektivtrafik i västra götaland står att läsa: Det är inte tillåtet att förtära alkoholdrycker i tåg, spårvagn och buss eller inom trafikföretagets område. Öl är liksom cider en alkoholdryck. Dessutom står det att: Trafiktjänsteman får ge resenärer och andra personer anvisningar och tillsägelser för att upprätthålla ordning och säkerhet i trafiken. Om anvisningen eller tillsägelsen inte efterföljs är resenären skyldig att lämna färdmedlet Fast det verkar inte som denna typ av information riktigt gått fram till resenärerna. Måhända en brist från Västtrafik?

K A


Har nu slängt ett antal exemplar av den nya damtidningen KommunalArbetaren som tycks innehålla information om en enda yrkesgrupp - anställda inom vård och omsorg. Flera olika yrkesgrupper under kommunal flaggar då och då för bildande av egna förbund. Kan det bero på att Kommunals stora samling av olika yrkesgrupper innebär att de stora dominerar på de mindres bekostnad? Jag bara funderar.
För övrigt läser man i denna damtidning att Pappor bara är ett nödvändigt ont och bara det visar väl vägen.

Kollektivavtalet


Läste en kul grej i kollektivavtalet om att REKRYTERA BEHÅLLA OCH UTVECKLA PERSONAL. Centrala parterna ska under avtalsperioden stödja företagen i arbete med rekryteringsmodeller, utveckling av personalbefrämjande åtgärder och kompetensutveckling. Det var det mest skrattretande jag läst.
En fortlöpande kompetensutveckling är nödvändigt i ett modernt transportföretag, bland annat för att stärka individen, höja statusen, öka konkurrenskraften och behålla personalen. Detta är mycket snack i liten verkstadsvarianten - det ser bra ut i tryck men vem f-n brys sig?! BL har inte avsatt ens minut på detta....och jag tvivlar på att situationen är så mycket annorlunda på andra trafikföretag.

Pausregler för förare i Stockholm: Under en tjänst får bara EN rast/ETT obetalt uppehåll förläggas. Det är skillnad på folk och folk.

Åter till Hemsidan

Inga kommentarer: