16 juni 2006

Irriterad

Jag är irriterad och förvånad


Sitter och tittar i valpropaganda från Moderaterna och blir lite irriterad över en rubrik: Det skall löna sig att arbeta - även för äldre. Nu vet ju inte jag om det är jag som är överkänslig eller ej, men jag tolkar i alla fall budskapet så att eftersom staten förbrukat stora delar av pensionssparandet så är dessa pengar förskingrade och det finns inga pengar kvar när de stora kullarna nu skall gå i pension efter ett långt arbetsliv där man även betalat in medel till pensionssystemet upp till tre gånger. Nu finns det trots dessa inbetalningar inga pengar kvar så 40-talisterna kan inte gå i pension utan måste med alla medel förmås att jobba till de stupar för att på så sätt dölja detta politiska jättefiasko.
Moderaternas argument för att delta i detta politiska rävspel är på ett ungefär:
  • Äldre är en underskattad och förbisedd resurs

  • Välbehövlig arbetskraftreserv

  • Vi skall vårda oss själva

  • Alians för Sverige vill hålla kvar och reaktivera äldre till arbetsmarknaden

  • Det skall löna sig att arbeta - det skall svida att gå i pension

  • För att kunna hålla kvar äldre i arbetslivet måste lagar och kollektivavtal ändras


Slutklämmen är att äldre inte skall känna aii de är utestängda från arbetsmarknaden

Tillväxtpotential


Något annat som mer förvånar mig är kravet på att fler kvinnor än idag skall starta egna företag. Detta skulle då betyda fler arbetstillfällen onekligen. Dessa fler arbetstillfällen kommer verkligen att behövas när arbetsmarknaden skall svälja alla unga som söker sitt första jobb och alla som borde få lov att njuta av ålderdomen men som tvingas fortsätta att arbeta.
Jag undrar hur en sådan åtgärd kommer att påverka viljan att sätta nya barn till värden?

Åter till Hemsidan

Inga kommentarer: