08 juni 2006

MER KOLLEKTIVTRAFIK


Tosseryd får en egen busslinje. Viareds industriområde i Borås får tätare trafik och nya linjer. Det var på tiden dessutom. Kinna/Skene/Örby får stadstrafik, nya linjer och närtrafik. Tranemo och Svenljunga får glesare och sämre kvällstrafik. Det är några av nyheterna i Västtrafiks nya tidtabell. Nytt är också att Boråsarna får hela årets tabeller på en gång sommar och vinter. Och det är i vintertidtabellen som börjar gälla den 21 augusti, som de flesta nyheterna finns. Årets tidtabell innebär också att alla som bor i Sjuhärad nu kan åka kollektivt eftersom Svenljunga som sista kommun får närtrafik. Årets satsningar kan, enligt Västtrafiks affärsområdesansvarig (notera titeln på en samhällstjänst) och Västrafiks trafikplanerare, sammanfattas så att man lyssnat på resenärer och kommuner (?????) och att man förenklat linjenätet och gjort det tydligare. Brukar vanligtvis innebära borttagna linjer.
Ett påtagligt exempel är den stiliserade linjekarta i bästa "London tunnelbanestil" som tagits fram för Borås. I Borås har kommunen agerat för bättre förbindelser till och från Viared samt en förbindelse till Tosseryd. Det har gett resultatet att Viared får en linje till, 49, som växelvis med linje 48 ska köra så att det bland annat blir förbindelse varje kvart under morgon och eftermiddagsrusningen. I Tosseryd kan byborna äntra sin egen buss nummer 40 i höst. Den kommer att gå fem dubbelturer om dagen .I Borås har man också förenklat en linje, nummer 151. Den dras ut till Bredared och får en rakare körväg och fler turer. Tiderna anpassas också till skolan i Sandared. .Linje 153 Vralen - Bredared - Ekås - Borås får också den en ny och tydligare linjesträckning. Linjen kortades ner till att utgå från Vralen för att par år sedan. Då var det många som protesterade. Någon förlängning är inte aktuell. Ute i kranskommunerna (= bihang till Borås) är linje 300 från Gislaved till Göteborg ett annat exempel på kapning och avknoppning av långa linjesträckningar. Den delas upp i tre linjer 300, 330 och 351 med en bestämd sträckning. Nya 300 går ett rakare spår mellan och i orterna, Tranemo, Svenljunga och Kinna till Göteborg. I Göteborg blir det också ett rakare spår något som kapar restiden med en kvart. Trafikplaneraren som jobbat med linjerna ute i Sjuhäradsbygden, berättar också att Kinna/Skene nu får en egen stadstrafik med sex linjer 90 till 96 som ersätter servicelinjerna. Nya stadstrafiken smygstartar i och med sommartidtabellen den 18 juni. Man har också justerat tabellerna för att underlätta byten och för att man ska kunna passa tåg och biotider. I sommar blir det också specialtidtabeller för EM i Göteborg och sommartorsdagarna i Borås. Men det blir också neddragningar och nedläggningar. I Borås försvinner linje 50 till Ramnaslätt. Det är den biten av Industrivägen som går upp till bergkrossen. Resenärer till Ramnaslätt hänvisas till linje 45.
Som synes är det mycket Borås och lite bihangskommuner, och man kan lugnt konstatera att affärsområdessnubben verkligen jobbar affärsmässigt och inte efter mottot hela 7härad skall leva. Men det är ju knappast annat att vänta.
Resultatet bli att affärer på de mindre orterna lägger ner, skolor läggs ner och barnen bussas till den större tätorten och avfolkningen fortsätter sakta och säkert atteftersom servicen försvinner och Västtrafik bidrar till den utvecklingen, liksom post, bank, elleverantörer, telebolag, livsmedelsgrossister och många många fler. Det är lönsammare om alla bor på ett och samma ställe istället för utspridda över hela regionen. Idealet torde vara att alla bodde i Göteborg och resen av Västra Götaland vore obebott.

Åter till Hemsidan

1 kommentar:

Anonym sa...

Inte för att jag inte litar på dig, men jag kollade linjesträckningarna för linje 300 och 330 på Västtrafiks hemsida. Döm om min förvåning, när jag fick se att mellan Hällingsjö och Härryda kör 300 först till Buasjön och sedan till Bugärde, medan linje 330 kör först till Bugärde och sedan till Buasjön.
Se själv på sidan http://www.vasttrafik.se/TimeTables/_300%20320%20330_519.pdf
Kan man lita på Västtrafik??