18 juni 2006

Lördag eftermiddag

Idag


Idag har temperaturen varit lite behagligare än de senaste dagarna och det är man tacksam för. Lite småplock har blivit gjorda under dagen. Lite fixande med ombyggda datorer, lite bilsvetsande, lite gräsklippning och en hel del lättja har präglat dagen. Dessutom tappra försök att undvika fotbollsVM - idag lyckades jag till 100% och lyckades istället se på minnernas television och Engeln med Allan Edwall. Det var ett kärt återseende.

Varannan busschaufför är rädd för att gå till jobbet


Hälften av busschaufförerna är rädda för att gå till jobbet .Många tar hjälp av psykologer för att klara av arbetslivet. Men nu ska förarna i Borås bli bättre på konflikthantering. Hot och våld mot busschaufförer är ett växande problem inom kollektivtrafiken. Situationen ser likadan ut över hela landet. Undersökningar visar att hälften av alla chaufförer är rädda att gå till jobbet och var fjärde har blivit hotad till livet. En manlig förare, anställd på Borås Lokaltrafik, blev förra sommaren nerslagen bakifrån i bussen. Trots idoga försök med samtalsterapi har mannen fortfarande inte kommit tillbaka i tjänst. Lögn för han jobbar halvtid.
En annan chaufför åkte i januari på stryk vid Södra torget. Han sjukskrev sig i nästan fem månader och nu försöker han jobba två timmar per dag, så gott det går. Och den handledare som BT berättade om för ett par veckor sedan har svåra problem att komma tillbaka. När han nekade två personer att dricka öl på buss 155 från Svaneholm blev han biten i armen. -Nästan alla sådana här händelser ger psykiska skador och man blir försiktigare som person. Även efter en lång rehabilitering med hjälp av psykologer och terapeuter är det många som inte orkar köra vidare, säger Kenth Wasserman som är trafikchef på Borås Lokaltrafik. Det är samma person som påstod i Radio Sju att förarna på BL inte kan köra buss.
Det senaste året har företaget polisanmält drygt 15 händelser om hot och våld. Men mörkertalet är stort. -Hot om livet är det minsta vi registrerar. Som busschaufför har man tvingats höja sin toleransnivå rejält och mindre händelser har blivit vardagsmat, menar Wasserman. I höst ska företagets 350 anställda lära sig krishantering för att känna till hotsituationer och att hantera dessa. Det vill jag allt se innan jag tror på det - det har snackats så mycket förr på BL men det har aldrig blivit något av det.
Det handlar om att kunna göra rätt bedömning i olika lägen. Men också om att lära sig kommunicera med polis under pågående brott. På varje buss finns ett överfallslarm som aktiveras genom att föraren håller in knappen några sekunder. SOS Alarm i Göteborg får direkt en signal och dirigerar polisen. En signal sänds även till en ansvarig på Borås Lokaltrafik. Samtidigt öppnas en linje där chauffören kan berätta vad som händer. -Förarna ska i kursen lära sig hur man ska handla i dessa situationer. Det skulle underlätta väldigt mycket för polisen om man berättade hur många gärningsmän det finns och vad de gör.

Dyrare trafikbrott


Den 1 oktober mer än fördubblas böterna för flera trafikbrott. Att inte ha på sig bilbälte ska kosta 1 500 kronor mot 600 kronor idag, att köra mot rött höjs från 1 200 till 3 000 kronor och fortkörningsböterna höjs upp till 4 000 kronor. Framför allt har vi riktat in oss på saker som har med trafiksäkerheten att göra, säger Sven-Erik Alhem, överåklagare i Malmö. Det var i maj som riksdagen beslutade att taken för de så kallade penningböterna, som utfärdas på plats av polisen, ska höjas. Ny gräns för lägst bot höjdes från 100 till 200 kronor, högsta från dagens 2 000 till 4 000 kronor. Bötesbeloppen hade inte hängt med, så det var verkligen dags att se över dem, säger Sven-Erik Alhem, överåklagare med ansvar för trafikfrågor och den som lett översynen av de nya penningböterna. De föreslagna höjningarna som tagits fram av en arbetsgrupp med representanter från Rikspolisstyrelsen, Åklagarmyndigheten, Vägverket och Vägtrafikinspektionen ska nu ut på en snabbremiss innan Riksåklagaren fastställer dem.


Åter till Hemsidan

Inga kommentarer: