21 juni 2006

Hjulet2006 nr 2

Senaste HJULET


Senaste nummret av Tidningen Hjulet speglar i de flesta artiklarna ett förakt för de som skall utföra jobbet. Det spelar ingen roll om det handlar om kontanthantering på bussarna eller delade tjänster, man kan utläsa samma attityd som de som har att ta besluten. Bussförare bokförs som förbrukningsmaterial. Och så kommer det att förbli så länge som det är överskott på arbetskraft. Du kan ge vem som helst ett D-kort - slänga upp dom i en buss och hojta kör. Och det är ju så det går till idag. Företagen behöver inte anstänga sig för att behålla sin personal eftersom AMS snabbt skickar nya "armar och ben" med D-behörighet.
Att stadsbussar inte har på landsvägen att göra var ingen nyhet - inte heoler att bussföretagen ändå kör dom som landsvägsbussar. Självklart skyller man på EU och blåser på i 90 km/tim med 90% stående i bussen.

Delade tjänster - maxad ramtid


Delade tjänster och maximerad ramtid är melodin för bussarbetsgivarna. Då kan man plocka ut max ur bussförarna. Konsekvenserna skiter ju Trafikhuvudmännen och arbetsgivarna i eftersom det finns ett jätteöverskott på arbetskraft. Man är helt enkelt inte intresserad av att lösa det problemet. Och saken är ju enkel att förstå. Det är på morgon och eftermiddag som trafikströmmarna är som störst = arbetspendling & skolan börjar respektive skutar. Under resten av dagen behövs ingen kollektivtrafik. Så mellan 05.00 - 09.00 behövs föraren och mellan 15.00 - 18.30. Börjar Du klockan 05:00 så kan Du hålla på fram till 18:30 utan att gå över ramtiden. En liten nätt arbetsdag på 13.5 timmar varav 7,5 är betalt och resten får Du stå för själv. Offra socialt liv, familj och mycket annat som den "vanliga" jobbaren har tid till.


Åter till Hemsidan

Inga kommentarer: