04 maj 2010

Tisdagen den 4 maj 2010

- Kört en 000:a 06.00-08.00 rast till 14.00 vad gör man i så många timmar?
- Kanske funderar på om valet till bussförare var så smart? Delade pass är bussbranschens guldägg!
- Men inte är det förarnas guld precis. Funderar på om det finns regler för hur rastkurer ska se ut?
- Tror Du att det finns regler för sådant? Man följer ju inte ens reglerna om toaletter! Dröm och glöm!
- Några blev placerade nere i en källare i ett ombyggt omklädningsrum. Det fanns inte ens något fönster. När man påpekade detta sågade arbetsgivaren ut ett så att man kunde se ut i alla fall. Det handlar alltså om pengar. Inte om personalvård! Och även om dålig facklig aktivitet!
- Ett tydligt tecken på att ett lågt anbud vinner trafiken är just att arbetsmiljön får stå tillbaka. Det är bara att konstatera att följden blir mer stress, hopplösa tjänster, undermåliga pauser och dåliga till inga rastlokaler samt bussar som med tiden blir eftersatta i underhåll och service. Kan det rent av vara ett brott mot arbetsmiljölagen? Högst troligt men ingen ansvarig bryr sig!
- Fast jag hörde att det blir synd om den/de förare som öppet klagar. Nån slags tystnadsplikt och så är man osolidarisk mot företaget. Det lär till och med förekommit mer eller mindre offentliga utskällningar.... märkligt!
- När kommer nån slags LexBussar tro? Känns verkligen som om det behövs!
- Men man kan väl i alla fall kräva att all tid man lägger ner på sitt arbete ska ingå i arbetstiden och vara betald.
- Som jag ser det så torde det vara ett rätt rimligt önskemål, men tyvärr så sker där en glidning som innebär att Du får jobba gratis en hel del. Om exempelvis tiden för förarbyte ute på linjen är för kort tvingas Du använda en del av Din rast för att genomföra förarbytet. Samma sak om tiden då Du skall vara på jobbet och tiden Du skall avgå från hållplats eller avlösa en förare är för snäv måste Du komma "för tidigt" till jobbet för att det skall fungera, men Du får inte betalt för det!
- Stöld av uppräknad tid är visst också ett problem. Du har ju rätt till viss extra arbetstid för varje arbetad timma och för varje rast. Om arbetsgivaren skiter i den typen av arbetstidsförkortning så blir Du tvungen att jobba även på obetald tid.
- Så det kan vara värt att kolla med andra ord.

- Ett annat område som vi tjatat om gång efter annan och som facket inte tycks kunna stå emot är som vi redan nämnt tidigare idag delade tjänster (delade turer säger en del).
- Du tänker på hur stor säkerhetsrisk en trött förare utgör? Med dagens pressade tidsscheman och stressiga spetsbyten, med sena avgångar som följd och därmed uppkomna stress?
- Det är helt korrekt och lägg till eländet med att alla dessa delade turer också innebär skitlånga arbetsdagar och ingen fritid samt usel nattvila och ojämn dygnsrytm. Socialt umgänge utanför jobbet är svårt att ha.
- Man kan ju undra varför någon överhuvudtaget stannar kvar i ett sådant yrke? Det fattar jag inte!
- Nej inte jag heller!

- En annan detalj som länge förvånat mig var inställningen till kassakontroller, då dessa ännu fanns kvar och var aktuella. Bussförare jobbar i en miljö med taskiga arbetstider, stress, stort ansvar med mera, men var ändå inte betrodd med att kunna sköta en kassa. Den måste kollas av arbetsgivaren då och då vilket ledde till att förarna tyckte att dom blev omyndigförklarade. När sedan drogtester infördes var det ingen som kallade det för att bli omyndigförklarad.
- Onekligen en logisk kullerbytta. Fast det var väl politiskt inkorrekt att protestera!


Inga kommentarer: