12 maj 2010

Onsdagen den 12 maj 2010



- Ojoj då nu är det tjôt om Västtrafiks så kallade förarcertifiering ingen.
- Jag fattar inte att Västtrafik envisas med detta totalt misslyckade projekt. Det ger absolut ingen statushöjning. Inte ett skit!
- Nej det vet vi och många med oss... Nån fördel ger det absolut inte.
- Sedan var det så att den mesta tiden för att läsa in teorin till denna certifiering gjordes på obetald fritid. En av idéerna bakom denna så kallade utbildning.
- När man måste genomföra en så kallad statushöjande utbildning - som absolut inte höjer statusen - på sin fritid kan man verkligen undra vad dom sysslar med? Det gör knappast yrket attraktivare.
- Vi får väl se. Västtrafik har ju fått backa rejält om sitt fullständigt horribla biljettsystem så om förarstormen blir tillräckligt stark om den löjliga plastbiten kanske denna konstruktion på lerfötter inser hur löjliga dom framstår hos förarna.
- Om jag nu inte missminner mig så är stora delar av utbildningen någon typ av reklam av Västtrafik och knappast en yrkesutbildning eller kompetenshöjning och i stort sett samtliga förare jobbar hos ett trafikföretag som vunnit en upphandling och i en upphandling saknar plastbiten totalt betydelser.

- Fem kvinnliga bussförare har blivit utsatta för sextrakasserier!
- Dålig stil! Fast jag har en följdfråga! Hur definieras sextrakasseri?
- I dessa fallen torde det vara rätt klart. När man tafsar på otillbörliga ställen är det knappast nån tvekan, men rent verbalt kan nog gränserna bli lite luddigare.
- Om man inte talar med sina kvinnliga kollegor klassas det säkert också som sextrakasseri det också! Ett luddigt och subjektivt område.

- Vet Du vad jag upptäckte här om dagen?
- Nä.
- Jo vi har hamnat i Aftonbladet apropå delade tjänster.
- Å fan. Vi har ju onekligen haft många synpunkter på timanställda och delade tjänster och nu har i vart fall delade tjänster lyft ett steg till. Så frågan återstår när facket skall vakna...??? Då tänker jag både på delade tjänster och överutnyttjandet av timanställningar.

2 kommentarer:

Lars sa...

För att få en anställning som bussförare, måste man ha ett förarcertifikat. För att få ett förarcertifikat, måste man ha anställning som bussförare.

Jöran Spångberg sa...

Det där är en myt! Vem som helst får anställning som bussförare och sedan skall dom skriva ett prov för att få ett förarcertifikat. I alla fall här i 7härad. Certifikatet garanterar inget. Även rena timanställda utan fast anställning måste ta ett certifikat.