14 maj 2010

Fredagen den 14 Maj 2010 (Klämdag)



- Jaha så var det dags igen!
- Vadå?
- Fighten för jobben... de justa jobben!
- Och det tror Du på?
- Hoppas i alla fall. Jag tänker bland annat på bland annat på hur Nobina i Örebro uppträdde liksom en hel del andra bussentreprenörer som tagit över trafik efter vinst av anbud.
– Det är bra att problemet med provanställningar kommer upp till ytan, och att uppkommer fall som facket vill förhandla om.
- Men hallå eller! Jag har för mig att facket tragglat i över 10 år med detta ofog och felaktiga tillämpning av LAS.
- Fast i januari 2010 blir det muntlig förberedelse i Arbetsdomstolen för de fall som Kommunal driver: Två erfarna förare som efter sex månaders provanställning fick gå utan förklaring. Kommunal hävdar att uppsägningarna är ogiltiga och kräver skadestånd. Dom kommer förmodligen under våren.
- Den skall bli intressant att ta del av.
- Nobina fortsätter sitt provanställningstema även på nyvunna avtal. Osäker anställning för bussförare har verkligen fått ett ansikte. Anställningstrygghet - släng Dig i väggen.

- Jag läste en fråga om raster: "Får raster läggas vid en busslinjes hållplats, utan tillgång till toalett och rastlokal? Måste det vid en rastplats även finnas kokmöjligheter?
Vill veta var i avtalet rasters förläggning regleras, eller vilken lag som stadgar var raster ska förläggas!"
- Dessa frågor känns rätt aktuella måste jag säga.
- Kommunals svar känns som ett hån måste jag säga: "Där en förare ska ha rast ska det finnas toalett, rinnande vatten och möjlighet att värma mat – och då duger det inte med värmeskåp. Men det går bra med en mikrovågsugn. Detta regleras inte i bussbranschavtalet utan i Arbetarskyddsstyrelsens författningssamling (AFS 2000:42 Arbetsplatsens utformning). Där står däremot inget om var rasten ska förläggas. Under en paus ska man normalt ha tillgång till toalett – och vatten att tvätta sig med. I undantagsfall kan man använda sig av bajamajor. Det viktiga är att det finns någonstans att göra sina behov. Det kan också lösas till exempel genom en överenskommelse med ett fik, att förarna får nyttja toaletten."
- Det här har inte fungerat under våra år i bussbranschen och Kommunal tog aldrig tag i saken. Jag har för mig att det är samma elände fortfarande. Så det mesta är bara fagert tal.
- Vi har ju bråkat om raster, iskallabussar och spetsvändningar med mera och vi var inte populära hos arbetsgivaren.
- Nej vi vet också resultatet... Inget jobb!
- Nej men vi tjatar inte om detta för vårt höga nöjes skull. Det gäller att omvända många. Det är först när många vågar höja rösten och säga samma saker som det börjar hända saker. Ingen arbetsgivare vill bli av med all sin personal. Alltså är grejen att personalen inbördes måste vara enig. Spretar det vinner alltid arbetsgivaren. En och annan överlöpare finns alltid som tror sig inneha någon typ av makt eller chefsställning.
- En dräglig arbetsmiljö gynnar även passagerarna i det långa loppet, fast det är lätt att glömma när man har kortsiktiga vinstintressen.
- Men Det finns trafikföretag som anser att en dräglig miljö för förarna är en konkurrensnackdel. Då är man inte speciellt intresserad av sin personal och man anser att den är lätt utbytbar!

- Men det finns väl en annan fråga som oroar förarna också. Den nya kollektivtrafiklagen som är på gång!
- Det är onekligen en fråga som är på gång. Det lutar nog åt att förnuftet på nått sätt segrar. Bussföretag måste ta på sig ett helhetsansvar för såväl upphandlad som kommersiell trafik. Först en upphandling och sedan kan man släppa in fria företagare. Man måste ändå säkerställa att det finns någon typ av fungerande kollektivtrafik, bra eller dålig.
- Den nya kollektivtrafiklagen borgar inte heller för att göra yrket mer attraktivt. Redan nu är det si och så med anställningstryggheten och om detta går igenom i så försämras den ytterligare. Att behöva byta arbetsgivare efter tre (3) månader är knappast nått att hurra för, varken som förare eller resenär.
- Fast resenärerna bryr sig sällan om vem som sitter bakom ratten, bara bussen går enligt tidtabellen.
- Fast det finns en del positiva saker också som vi snackat om tidigare. Jag tänker bland annat på de så heliga länsgränserna. Att det hindret försvinner är en verklig vinst för resenärerna.

Inga kommentarer: