02 juni 2009

Tisdagen den 2 juni 2009 och sommar


Smart Parkering




Läs- och skrivsvårigheter




- Sommar, sommar, sommar och värme. Morgonfika på terrassen klockan 04:35.
- Gott och varmt va ordet.
- Fast Du måste medge att det måste vara en kaputt AC om det är svalare i tvätthallen än i bussen.
- Låter märkligt får jag väl gå med på.
- Det finns fler saker som är märkligt vill jag lova! Lyssna bara på detta:"Vi måste skapa effektiva transportsystem som stärker och knyter samman regioner (pluralis broder), så att transporter av människor över regiongränser sker på ett smidigt och klimatsmart sätt. Effektiva transporter är avgörande för att jobben skall vara vinnare på den svenska marknaden."
- Låter väl vettigt eller har jag fattat Dig fel?
- Nej det tror jag inte, men jag uppfattar inte att Västtrafik anammat detta synsätt. Ett enkelt exempel på detta är att det efter den 18 maj inte går att lösa biljett direkt till Falkenberg.
- Apropå information är det allt tur att vi har pålitliga Radio7.
- Vad har jag missat?
- Det är via Radio7 vi får veta att "våra" kunder skall åka ett antal mil in till Borås och Tidpunkten vid Södra Torget för att få lösa in sina gamla Värdekort och sedan åka hem igen.
- Det är väl det som dom kallar kundvårdande åtgärder?
- Antagligen, för Västtrafik berättade det aldrig för oss i alla fall. Var väl inget viktigt som vi måste känna till kan jag tro.

- Apropå Västtrafik så har dom väl slagit knut på sig själva. En och en halv vecka innan vi skall lämna in förarkorten till ScandPointmaskinen vill dom ha in ett av korten vi har för att koda om det till ett 99-dagarskort. Hur slugt är det?
- Du tror inte att dom har nån ny hemlig agenda som vi inte är betrodda med att känna till?
- Du, gubbe lilla, jag har ingen aning - jag jobbar bara här och begreppet delaktighet har ingen betydelse för oss chaufförer.

- Här kommer Hullrika!
- Jaha och vad vill hon nu då?
- Vi lär väl bli varse.
H - Hej gubbar visste ni att man tar flest rattfulla mellan 09:00 - 12:00.
- Nej, men i så fall klarar vi oss. Vi brukar va igång vid 04:20 ungefär.
H - Knäppgökar, men frågan som kom upp var vem som skall köra hem från festen? Killarna brukar försöka köra och tjejerna åker med.
- Det är fasen så mycket bättre om dom låter oss stå för både resan till och från festen så uppstår inga problem ju.
H - Nu hade ni allt tänkt till gubbs!
- Det blir lite värre nu. Vi har kommit på detta med cafébussen där man åker i trevligt sällskap under ordnade former till festen och tar en kopp kaffe eller thé under resan.
H - Dröm och glöm att ni får igenom den sortens idéer! Hej med er gubbs måste vidare liksom.
- Hejdå Hullrika.
- Skönt att bli av med henne.
- Vad var det han sa "Lyhörd mot kunderna - lomhörd mot etablissemanget." Kan det va nått för oss i denna frågan?
- Tro dä!

- Det har inkommit reaktioner på de nya reglerna för hund i buss!
- Det har jag också hört! ---- vad sa dom?
- Dom där reglerna är nog anpassade för 7-minuterstrafik i städer. Dom har i vart fall inte anpassats till trafik där turtätheten är 60 minuter eller mer.
- Den kanske inte finns? Faller väl för lönsamhetsregeln.
- Precis och på Västtrafik har man nu officiellt slagit fast att en busschaufför som kör och talar i en mobiltelefon, med eller utan handsfree, är omdömeslös. Punkt och slut. Det finns i tryckta bokstäver och allmänheten uppmanas att ange sådana chaufförer till Västtrafiks informationsansvarige.

- Nu har jag kommit på att jag inte förstår mitt eget modersmål längre.
- Vad flög i Dig nu då?
- Lyssna på detta! Pretto, jag kalvar nog mest över.., jag nördar iväg..., jag dimmar iväg..., du skall ludda in allting och jobba nära ditt känsloliv, hur crappy är deras blaj, när di tindrar jakande ditt förtyckta pretto ditt flumpretto.
- Jaha... När kommer Du med översättningen då?
- Jag! Fattar nada pucko!

- Så här i EU-valtider visar det sig att Internet inte alls är nån självklarhet för en europeisk EU-parlamentariker. Dom vill reglera och censurera och bestämma vilka sidor Du skall få besöka. Precis som i Kina. Dom vill också veta vad Du säger i telefonen och vem Du talar med. Alla är potentiella fiender till EU-politikerns maktställning. Uppträder Du på ett icke önskvärt sätt skall Du godtyckligt kopplas bort från Internet, men givetvis tvingas betala för den bortkopplade Internetanslutningen. EU-politik i ett nötskal. Företagen, i detta fall Internetleverantörerna skall på intet sätt förlora pengar bara för att EU godtyckligt kopplar bort Dig.
- Inget nytt under solen alltså... Har bananeran raknat ännu. Vill minnas att det finns ett EU-direktiv om att dom inte får vara krokiga för då blev det problem i den industriella processen.

- Jag lyssnade på en EU-debatt och huvudbudskapet var att svenska folket inte var mogna nog att fatta egna beslut rörande viktiga frågor som alkohol och tobak. Det där med fri rörlighet skulle man ta med en nypa salt för det skulle kunna rubba de svenska modellerna och det var absolut inte bra.
- Så grundprincipen var att folk är idioter som inte fattar sitt eget bästa?
- Nu gällde det bara svenskar, övriga europeer klarar att ta beslut i frågor rörande vin och sprit. Det är bara i Sverige vi är väldigt måna om folkhälsan och därför skär ner på sjukvården. Övriga EU skiter underförstått i folkhälsan.
- Du ser ingen koppling till förlorade skatteintäkter då?
- Det nämnde dom inget om - märkligt! Men vi skulle visst ha närsjukvård med köer där vi kunde tala vårt modersmål och bli förstådda. Fattar Du!?
- Vilket modersmål då? Vi har en hel hoper officiella modersmål i detta landet?
- Det sa hon aldrig - märkligt!
- Det är oftast det dom inte säger som är det verkligt viktiga att få reda på.

Inga kommentarer: