15 juni 2009

Måndagen den 15 juni 2009




"Ny körväg"



Lite parkerade bilar så blir det rätt så kul....
Resecentrum är ingen plats för bussar som har rast och WC och uppehållsrum är skådebröd i minst 8 veckor. Här funkar definitivt inte begreppet delaktighet. Vi hoppas verkligen att vår VD förhandlat fram extra kilometerpengar för det blir en väldigt massa onödiga kilometrar de närmsta 8 veckorna.

- Såg Du nån garageplan för sommaren i morse?





- Näää! Men jag noterade att ScandPoint-maskinerna var urtagna och att alla hållarna satt kvar. Kändes fult och lite för stor risk att nån skulle fastna och skada sig.

- Jag har suttit och funderade på begreppet delaktig. Ordet förekommer i olika sammanhang utan att egentligen ha någon verklig innebörd.
- Och???
- Jag har hittat följande roliga definition på ordet: Här återges jag olika definitioner av delaktighetsbegreppet. En allmän definition av delaktighet
är enligt Stora Svenska Ordbok från 1996 ”Aktiv medverkan eller medansvar”. Detta tolkar jag som att det följaktligen handlar om en slags relation mellan två parter. Men tydligen kan delaktighet också betraktas som ett av de medel som kan användas för att förankra förändringsarbeten. De anställdas delaktighet kan då bestå i allt från att de konsulteras om sina åsikter, till att de själva genomför en förändring på sin arbetsplats. En populär version att svänga sig med är att ”de som är berörda av en fråga får möjlighet att ge sina synpunkter, och att dessa synpunkter beaktas i samband med att frågan hanteras” (vilket givetvis är bullshit). Den definitionen anses tyda på att genom delaktighet får de berörda inflytande genom att deras synpunkter påverkar förändringen, men därmed är det inte säkert att delaktigheten automatiskt ger de berörda beslutsbefogenheter. Jag skulle vilja se en utvidgning av det traditionella begreppet så att det från att innefattar delaktighet i beslutsfattande övergår till att även gälla inflytande över arbetsprocessen och målsättningsfrågor. Hur många busschaufförer har det minsta inflytande på tjänster, tjänstgöringsscheman, arbetstider med mera? Min önskedefinition är att vi ser delaktighet som en hierarkisk process i vilka de berörda av en viss fråga har inflytande i olika stor utsträckning beroende på hur mycket man påverkas av saken. Med hierarkisk process menas att man ser delaktighet som att ledningen delar med sig av makten att besluta, det vill säga delaktighet är en förmån som ges till de anställda i en demokratiseringsprocess, gällande beslut.

- Och sedan vaknade Du - gubbe lilla så Du är långt ute i de blå. I dessa sammanhangen är delaktighet ett så kallat honörsord som används för att det ska låta bra. Ordkosmetika kan man kalla det.



- Apropå just obefintlig delaktighet så låter Västtrafik meddela via insändarsidorna att det finns stora chanser att bussarna i höst blir utrustade med bankkortstermonaler.
- Var det inte sådana vår VD är tveksam till då dom skulle göra trafiken långsammare än till och med nuvarande kontanthantering?
- Jo!

- Har Du sett meddelande om borttagna hållplatser, apropå delaktighet!
- Nej, hur så.
- Om Du tittar igenom hållplatsförteckningen i den nya tidtabellen så ser Du att minst två hållplatser är borttagna. Den ena är Svenljunga Kyrka och den andra är Billeberg.
- Så Du menar att varje gång det kommer en ny tidtabell måste vi sitta och lusläsa vilka hållplatser som försvunnit och vilka som eventuellt tillkommit.
- Det är nog dessvärre lite värre än så, för om Du tittar på vilka hållplatser linje 360 skall stanna vid så stämmer inte den tryckta informationen. Vi skall stanna vid två hållplatser som inte står med i tidtabellen, nämligen Grändvägen och Vasastaden.
- Är det DET som kallas delaktighet..?
- Tokstolle.

- Läste Du om den lobotomerade boråsaren som inte ens kunde få in begreppet 6 minuterstrafik och försenad?
- Berätta!
- Jag hittade nämligen en jättebra insändare från en kvinnlig bussförare i Borås med en ängels tålamod. Hon hade lastat klart 7 minuter sen vilket borde betyda att nästa buss på samma linje stampade otåligt bakom henne, då nån dåre kommer och vill åka med. Hon gjorde dock som hon är tillsagd - hon körde, som nämnts 7 minuter sen. Dårens väntetid till nästa buss torde vara max 0 minuter och det var den troligen också.
- När kommer poängen?
- Lugn, den kommer nu. För när hon äntligen nått sin ändhållplats, vänt och är på väg åt andra hållet. När hon kört några hållplatser på väg in mot stadens centrum står kretinen där på en hållplats och hoppar på och börjar råskälla. Tur att hon var så lugn, annars är det hög risk för en begravning! Inte nog med att han använde sitt ytterst begränsade ordföråd utan sedan måste han demonstrera för omgivningen hur låg hjärnkapacitet han hade genom att hindra bussen genom att GÅ framför den. Vad jag minns väger våra bussar i alla fall mer än 10 ton och idioten möjligen 75 kg. Det gäller att vara lätt på foten eller hur?
- Sant käre broder och han kan ju inte haft speciellt brått heller eftersom han hade så gott om tid att visa hur korkad han var.

Inga kommentarer: