28 juni 2009

Söndagen den 28 juni 2009



-Jaha där är vi visst mitt i semestrarna då, på ett ungefär!
- Jo och AMF har blivit nervösa och lagt ut en hygglig slant av "våra" pensionser för att berätta att allt är lugnt och 'business as usual' gäller. Fast det står inget om att prognoserna tyder på sänkta pensioner och lägre köpkraft för den i särklass största gruppen i Sverige.
- Kan väl inte alltid berätta allt inte. 'Bussiness as usual' inbegriper verkligen inte att säga som det verkligen är.
- Jo man kan ju undra om det är vår framtid eller AMFs framtid det är frågan om?

- Nu vill man från regering och MP öppna för arbetskraftinvandring när vi har som högst arbetslöshet i detta landet. Kan just undra hur man tänkte då?

- Jag hörde ett kul uttryck: En bussförare kör buss och på sina håll håller det på att bli 100% sant.
- Andra hävdar att det bara är en del av sanningen. Reklamen för yrket kallar det ett fritt och omväxlande samt ansvarsfullt jobb där valfriheten är stor! Och i en mening är det sant fast i en bredare betydelse ligger den beskrivningen en bra bit från dagens verklighet.
- Där slog Du huvudet på spiken. Reklamen kallar oss för en yrkeskår med god sammanhållning och stark gemenskap fast där råder det nog delade meningar. På vissa arbetsplatser är det 100% sant och på andra en ren lögn.
- Men visst är det sant att bussföraryrket har framtiden för sig?
- Det är sant eftersom vissa delar av busstrafiken växer. Man skulle möjligen ta sig en funderare över hur bussförarnas framtid ser ut och där finns det orosmoln på himlen. Upphandlingar är ett sådant.
-Att köra buss är väl ändå ett serviceyrke?
- I högsta grad så. Fast det verkar ibland vara nått man ibland glömmer i jakten på två händer att hålla i ratten. Service betyder människokännedom och uppmärksamhet och kunskap.
- Några exempel tack!
- Okey, ta t ex linjekunskap så att Du kan ge besked om lämpligt bussbyte för en frågande kund eller ha uppsikt så att resenär med barnvagn får komma ombord eller kliva av utan att påkalla Din uppmärksamhet.
- Skulle vi då kunna dra till med kunskap om vart den sovande passageraren skall stiga av eller om nått så trivialt som att köra mjukt.
- Du tog orden ut munnen på mig. Förövrigt påstår reklamen att yrket erbjuder mycket variation, men det är en sanning som inte gäller alla. Det beror allt på typ av körning det! Och för att få ännu större variation kan man i vissa trafikföretag varva förarjobbet med tex trafikledning, men nyckelordet är nog dessvärre att det gäller rätt få, men hos dom som har det så blir det givetvis större omväxling.

- Bussen rullar 24 timmar/dygnet/året runt och reklamen påstår att man som bussförare har stora möjligheter att påverka och variera arbetstiderna och då påstår jag att det i normalfallen är en stor jättelik lögn. Valet brukar vara pest eller kolera. Idag hör delade tjänster till det normala och det innebär att Du är låst till arbetet 12-13 tim/dygnet plus restid. fast självklart finns det lyckliga undantag.
- Jo men i pressade upphandlingar finns det oftast inte mycket över till varesig bussunderhåll eller personalvård eller andra trivelfrämjande åtgärder.
- Det lär finnas cirka 800 små och stora presumtiva arbetsgivare för en bussförare, men det är en sanning med begränsningar. Det är ett fåtal stora entreprenörer som helt dominerar anbudsmarknaden - brukar kallas obligopol, steget före monopol.
- Kan jag få påstå att en beställningsbusschaufför står högst upp i hackordningen?
- Jo det går väl bra. Och som bussförare har Du i teorin ansvar för andra personers säkerhet.
- I teorin?
- Jo Du har rätt små möjligheter att ifrågasätta en buss körbara skick. I teorin har Du rätt att vägra köra om Du inte kan garantera säkerheten, men för att göra det krävs ett jäkla civilkurage som få besitter. Du har tex rätt att avvisa stökiga resenärer, men om de stökiga resenärerna är skolbarn får Du räkna med att bli offentligt avrättad i pressen.
- Då får vi väl citera en av våra stora utförsåkare på skidor då: De e bare å åk!

Inga kommentarer: