17 juni 2009

Onsdagen den 17 juni 2009

- God Morgon bäste kollega!
- Detsamma till Dig bäste kollega!
- Jag bytte buss på verkstaden idag och det var inget underligt med detta, inte förrän jag skulle ha fatt i sopborsten.
- Du skulle städa med andra ord.
- Precis, men någon hade hunnit före. Och som man städat sedan. "Vår" sopborste var borta, förbandslådan var borta, varningstriangeln var borta, skyddsvästen var borta, "våra" fönsterputsgrejor var borta... Hyllor och skåp var helt enkelt tömda. Inte ens de extra tidtabellerna var kvar. Snacka om att städa grundligt, fast man hade nog missat lite på golv och så.....
- Du sa nått om att bakljuset var lite si och så samt att mätare och felindikeringar levde sitt eget liv och att dom helt enkelt inte var tillförlitliga.
- Sa jag det? Så klok jag är... fast det var korrekt dessvärre.

- Jag råkade lyssna på nån riksdagsdebatt idag och fick då lära mig nått helt nytt.
- Du med mig skämta aprillo.
- Inte alls. Antalet arbetslösa är idag xx antal personer, men om ni hade haft regeringsmakten hade arbetslösheten varit dubbelt så hög så det är verkligen tur att det är vi som regerar.
- De må jag säga var HÅRDA fakta!
- Inte sant! Där ligger TV-program som Medium i lä! Och dom debatterade i en tom lokal och trots det kom riktiga applådåskor.
- Innovativt, en applådmaskin.

- Det skall fan vara läkare i dagens Sverige.
- Vad menar Du?
- Vi är ju tack och lov inte läkare, för dom blir ifrågasatta och tillrättavisade av Försäkringskassans tjänstejon. Migrationsverket utgår ifrån att dom ljuger och socialstyrelsen påstår att dom sjukskriver folk på tok för länge.
- Så vi kan förvänta oss en läkarstrejk snart med andra ord?
- Fan tro't!

- Är vi med i rätt A-kassa nu då?
- Nu hängde jag inte med riktigt?
- Avgiften till respektive A-kassa styrs av hur många som är arbetslösa inom den kassans revir. Ju fler friställda busschaufförer ju högre avgift.
- Aha! Dax för vissa att byta yrke och kassa med andra ord.
- Precis, eller gå ur A-kassan. Det skiljde visst 360:--/mån vilket gör 4320:- per år. Rätt mycket pengar.

- Vart går gränsen för bedrägeri?
- Vem skall dra gränsen? blir min motfråga eftersom jag anar vart Du vill komma.
- Vi betalar in pengar tre gånger till pensionssystemet, men skall nog inte räkna med att få någon pension själva eftersom pengarna kommer att vara borta när det är så dags.
- Då kommer alltså konsumtionen i detta landet att riktigt djupdyka.
- Det är klart att den gör. Alla 40-talisterna som pensionärer men utan pension. Det är bara några få år kvar innan de riktigt stora kullarna träder in i pensionsåldern och redan nu flaggar man för saftiga sänkningar. Bonusarna urholkar visst systemen.
- Kul hörrö Du!

Inga kommentarer: