06 februari 2012

Måndagen den 6 februari 2012

Roy: 4000 kvinnor i Sverige bär på PIP-bröstimplantat som läcker farligt industrisilikon.
Bo: Och mannen som ville tjäna pengar på kvinnlig fåfänga är gripen, fast jag undrar just för vad? Det är väl knappast straffbart att göra dåliga produkter eller?
Roy: Dom läckte ju farligt industrisilikon. Så dom skadar ju bäraren eller hur?
Bo: Visste han att dom skulle göra det då? Försökte han inte bara göra en så billig produkt som möjligt och sälja så dyrt som möjligt? Jag vill inte försvara mannens beteende men det har tillverkats massor av produkter inom skönhetsindustrin förr som knappast har varit särskilt nyttiga att använda, så inget nytt under solen. Fåfängans marknad är stor och drar in massor av pengar till de som lyckas.

Roy: Jag hörde att Västtrafik ska ställa hårdare krav på färdtjänst-chaufförerna efter det att TV visat vissa chaufförer inte har ett klanderfritt förflutet.
Bo: Nu ska alla presentera utdrag ur belastningsregistret – både de som kör skolskjuts och färdtjänst och här på bôggda är det oftast samma personer.
Roy: Nu är jag ingen vän av förare som missbrukar ett förtroende, men jag har svårt att se hur detta skall lösa problemet. Transport-styrelsen skickar ju sitt beslut till föraren och inte till arbetsgivarna.
Bo: Månadsvisa utdrag ur belastningsregistret som standardkrav. Det är bara så jäkla trist med att man skall behöva ta till alla skräckversioner av övervakningssamhället.
Roy: Det har verkligen skett en förskjutning. Idag är alla skyldiga till bevisat oskyldiga.

Bo: Lustigt att Du säger det. Jag satt och läste i bladet om biljett-kontrollerna i Göteborg med omnejd och jag tycker att det är beklagligt att den resande allmänheten missbrukar sitt förtroende genom att inte betala för resan.
Roy: Jag tycker att Spårvägen borde återinföra konduktörer på vagnarna. Det ökar definitivt trivseln och borde även förbättra resandemiljön kvällar och nätter.
Bo: Och bussarna har bara påstigning via framdörren med biljettkontroll. Vändkors i utgångsdörrarna förhindrar att man kan då in den vägen.
Roy: Låter lite knöligt för barnvagnar, rullstolar och andra med hjälp-medel. Vid snabbutrymmning känns det inte heller optimalt.
Bo: Lite får man väl offra för att förhindra fuskåkning eller … he he he… Nej jag var nog inte helt allvarlig där.
Roy: Det som stör mig är egentligen dessa ständiga upphandlingar av olika tjänster runt kollektivtrafiken. Nu skall det in ny personal till biljettkontrollerna och det kommer att ta tid att skola in den och några “rötägg” kommer att smeta av sig på samtliga kontrollanter.

Bo: Jag fick en sådan där underbar idé. Kan inte någon av cheferna på Västtrafik vara Undercover chef och prya inom de lägsta skikten.
Roy: Tror inte det kommer att fungera. Mitt främsta argument är att det är svårt att vara en anonym chef med en kameraman och en ljudtekniker i hälarna hela tiden.
Bo: Men tittarna vill ju bli lurade.

Inga kommentarer: