17 februari 2012

Fredagen den 17 februari 2012

Roy: Minsann är det inte fredag igen! Och får vi inte höra samma sång igen. Jag tänker självklart på hur bank-systemet skor sig på småkundernas bekostnad.
Bo: Det är det som ibland kallas kapitalism. Ingen lånar ut sina pengar gratis, förutom bankens sparkunder då förstås.
Roy: Och då säger nån smart fan att man skall byta bank och hur lätt är det när det inte finns någon annan att välja på. Bankkontoret här i byn lades ner för cirka 40 år sedan och det i grannbyn försvann för ungefär 10 år sedan. Nu sitter man med Internetbanker om man inte vill åka en massa mil varje gång man ska göra nått litet ärende.
Bo: Undrar när internetlivsmedelsbutiken kommer då? ICA dominerar ju livsmedelskriget. Vilket jäkla uttryck “matkrig”. Såväl ICA som Konsum har helt över-givit landsbygden och satsar på stora butiker med stora volymer. Man till och med säger att “vi lever på stora volymer och små marginaler”.
Roy: Det tror jag nog är korrekt för gå in i en av de få lanthandlare som finns kvar så är deras inköpspris troligen högre än Ditt kundpris hos t ex ICA Maxi. Jag skulle gissa att lanthandlaren skulle tjäna på att köpa in sina varor i en ICA Maxi-butik och sälja dom i sin butik med sitt pålägg mot att köpa motsvarande direkt hos ICA. Ingen livsmedelskedja värnar om landsbygden vilket alla nedlagda butiker runt om i bygderna vittnar om.

PICT0002

Bo: Jag fattar vad Du menar. En internetlivsmedelsbutik skulle väl knappast lösa problemet heller eller? Det skulle bli rejäla körslingor för ett “mopedbud” låt vara bilburet. Frågan är väl hur hemkörningspriset skulle bli. En sak är nog i alla fall säker. Vilken lokalkännedom man skulle upparbeta. Kanske vore en affärsidé i alla fall. Borde ju i alla fall bli både miljövänligare och billigare än om var och en åkte i egen bil.
Roy: Högst troligt! Stadslösningar fungerar i vart fall inte utanför städerna – det är ett som är säkert.

Bo: Nu skall ju tanken på odlat kött frälsa världen och det är ju en vacker fantasi som är tänkt att föda fler.
Roy: Utan att veta vilka råvaror som krävs för att industriellt odla kött så känner jag att detta är ett annat sätt att eliminera behovet av en fungerande landsbygd och öppna landskap. I och med att vi inte längre behöver boskap som betar och håller landskapet öppet kommer det givetvis att växa igen. Vi ju odlar ju köttet i industriområden i och runt städerna. Det nya mode-ordet närproducerat får en helt ny innebörd.
Bo: Sedan tar väl stålkossan hand om mjölkproduktionen eller hur? Tänk vilken intensivt energiodling vi kan ha på alla ytor utanför städerna som sedan kan förvandlas till drivmedel och värme för att hålla våra bostäder varma. Nån rak motorväg med en parallell järnväg mellan städerna är väl egentligen allt som behövs.
Roy: Precis. Sommarstugan ligger i Thailand istället och skidor åker man i Norge. Strålande tider – ljuvliga tider.

Bo: Och i en stad som Göteborg lyfter vi upp spårvägen från gatunivå till ett antal meter över marken där den kan susa fram ostörd av såväl bilar som gångtrafikanter. Det kommer att gå snabbt, lätt och kvickt och man får en fantastisk utsikt dessutom. Jag fattar inte varför detta inte redan är gjort.
Roy: Kan det ha något med Göteborgsandan att göra? Jag tänker att ingen har haft personlig vinning på att bygga spårbunden trafik uppe i luften och därför har det aldrig blivit av. Jag minns hur man fick muta gubbarna i schakten förr för att få behålla jobbet om man körde grävmaskin. En variant på Göteborgsandan. Ville man få jobb hos Televerket, Vägverket eller Kommunen var det bara att “köpa” in sig hos dom via olika typer av “personliga tjänster”. Fungerade alltid för de som kunde erbjuda bäst “service”.
Bo: He he he! Dagens moderna fantastiska bussar kommer ju inte ens upp för en backe om det står att det skall snöa i Göteborgs-Posten. Där hjälper inga “tjänster” tydligen. Möjligen skulle lite sand och salt hjälpa, men man kan ju inte salta och sanda där den hjulburna kollektivtrafiken kör. Man måste ju i första hand prioritera bilismen.

Inga kommentarer: