02 april 2011

Lördagen den 2 April 2011

Bo: Inte undra på att el-räkningen är rundligt tilltagen!
Roy: Och hur fasen tänker Du nu?
Bo: Enligt Villaägarnas Riksförbund har kraftbolagen svindlat sina elkunder på 109 miljarder kronor under de senaste fem åren!
Roy: Inte underligt att Vattenfall har råd att betala ut rundliga bonusar och där ledningspersonalens enda prestation varit att höja priset.
Bo: Aha! Samma teknik som bankerna ägnar sig åt.
Roy: Precis. Och Kraftbolagens prisökningar ger en ökad elkostnad på cirka 3.500:—/år per villahushåll.
Bo: Men delvis är väl detta ett politiskt beslut?
Roy: Förvisso. För nuvarande regering är el bara en annan handelsvara och staten tjänar grova pengar på de stigande elpriserna. Pengar som sedan går till att sänka skatten för de mest förmögna.
Bo: Irländarna har visst vaknat.
Roy: Har dom?
Bo: Mmmm. De vanliga irländarna ifrågasätter varför dom skall betala för bankernas lånefest och bonusparty.
Roy: Låter ju sunt…. Fast jag hörde att Irländska staten redan varit frikostiga med skattebetalarnas pengar genom att garantera inte bara insättarnas pengar utan även alla utländska bankers och finansiella instituts pengar.
Bo: Rätt smart. Staten garanterar skattebetalarnas bankmedel med skattebetalarnas pengar. Låter egentligen rätt knäppt!
Roy: Inte minst därför att det innebär ökade skatter OCH sämre sämre samhällsservice. En slags dubbelbestraffning av befolkningen för att banksektorn haft låneparty!

Roy: Men för att nu byta ämne så såg jag att fler och fler äldre tar klivet in i dataåldern.
Bo: Jag har förstått det och jag minns när vi hade kvällskurser i Svenljunga för just äldre som ville lära sig att använda en dator.
Roy: Fast det är ändå en avsevärd grupp som ställts åt sidan. Minns jag rätt så rör det sig om cirka 1,3 miljoner äldre.
Bo: Vi snackade om det här om dagen ju!
Roy: Jag tyckte väl att det lät bekant. Fast de äldre som handlöst kastar sig in på Internet mejlar, surfar, gör sina bankaffärer, bläddrar i uppslagsböcker och skaffar sig lite annan information.
Bo: Detta låter som nån typ av nätverk?
Roy: Jo då – Seniornet. Ett sätt att hålla kontakt med likar. Jag har hört att SeniorNet har cirka 8.500 medlemmar.
Bo: För äldre är datorn väldigt ofta att hålla kontakt med släkt, barn och vänner!

Roy: Och Siba tar över NetonNet!
Bo: Hur bra är det då? En konkurrent mindre! Man strävar efter obligopol.

Roy: Nu skall jag se om jag är “Smartare än en 5:e-klassare”?
Bo: Det tvivlar jag på!
Roy: Jag också.

Inga kommentarer: