31 mars 2011

Torsdagen den 31 Mars 2011

Roy: Vill Du höra en riktig skräckhistoria?
Bo: Om jag måste så!
Roy: Tugga på denna! En svensk kommun föreslår en “Ut och gå-garanti för äldre”! Hur djup har inte föraktet för oss äldre blivit.
Bo: Sätt Dig i ett hörn och dö för fasen… stör inte oss som ännu inte hunnit dit!
Roy: Det är lite det intrycket man får. Det är helt i sin ordning att skilja två äldre åt om den ena kräver lite mer av samhället än den andre. Det är helt i sin ordning att frakta billig fryst mat genom hela Sverige för att hålla nere matkostnaderna för äldre.
Bo: Och det är helt i samhällets anda att lägga in sömnmedel på eftermiddagen så att man kan natta de äldre innan det blir övertid. Sedan får dom klara sig själva under kvällen och natten.
Roy: Man skulle också kunna tolka en “Ut och gå-garanti” som början på en annan attityd. Ett gryende hopp om förbättring.

Roy: Apropå nått helt annat hittade jag en kul annons från Coretta på Frölunda Torg. “Sveriges stylingdrottning är hos oss igen”. Hedvig Andér är ju känd från SVT’s Go kvälls “Gör om mig”. Hon skall visst mingla i butiken.
Bo: Kvinnlig fåfänga övergår männens förstånd, men det finns en hel drös män som gör pengar på den kvinnliga fåfängan.

Bo: Men som en liten fortsättning på vad vi snackade om nyss ser jag att (S) vill omförhandla förhållningssättet till pensioner. Dom tycker inte riktigt om den tvärnit som gjort att alla “vanliga” pensionärer drabbas av.
Roy: Då borde dom kanske städa framför sin egen dörr då. Jag hörde att fru Sahlin inte klarar av att gå på A-kassa. Hon behöver en jättestor fallskärm så hon inte ramlar och slår sig.
Bo: Kreativ särbehandling?
Roy: Skulle inte tro att någon politiker med någorlunda status någonsin kommer att behöva utnyttja den nedbantade A-kassa de själva beslutat om. Man aktar sig för att det ska drabba dem själva.
Bo: Hörde en kul grej om detta. Allianspolitikerna vill ju att alla skall jobba längre. Men dom har missat på ett antal punkter. Både och a-kassan och socialförsäkringssystemet förutsätter att Du går i pension vid 65 års ålder. Dessutom har man knappast övertygat arbetsgivarna om nyttan att behålla eller anställa 55+. Ett annat misslyckande kan man tycka.
Roy: LO rapporterar att pensionerna är nere kring 54-55%, men jag vet att dom snarare ligger runt 40%.
Bo: Jag hörde på TV igår att fondförvaltarna har varit väldigt duktiga – så duktiga att Du lika gärna kunde stoppat pengarna i madrassen.
Roy: Nä nä nä – då hade ju banker och fondförvaltare svultit ihjäl.

Bo: Jag såg en annons om fri mobilsurf från Telenor!
Roy: Det finns inga gratisluncher – det borde Du veta.
Bo: Skulle just komma till det. Inte nog med att apparaten är bunden till Telenor, det står inte i annonsen vilka utgifter som tillkommer. Det står t ex inte vad som ingår i potten och vad som ligger utanför potten.
Roy: Då vet jag ju inte heller när jag laddar ner mer än jag har rätt till inom avtalet… Lurigt det där. Har stött på fenomenet flera gånger.
Bo: Man tycker att Konsumentverket och Post- och Telestyrelsen borde sätta ner foten – den här marknaden är rejält osund!

  

Inga kommentarer: