21 april 2011

Torsdagen den 21 April 2011

Bo: Knappast en avundsvärd situation!
Roy: Vad menar Du?
Bo: En passagerare som ramlar framför bussen - hjärtat rätt upp i halsgropen.
Roy: Jo det kan jag inte annat än hålla med om. Men de bussförare som utsattes för stenkastning gillade nog inte heller läget.
Bo: Nej fy katten - tänk när ett fönster "exploderar" - inte alls kul.
Roy: Passagerarna brukar inte heller uppskatta det. Nobina vill visst ha fler bussar med kameraövervakning.
Bo: Ett naturligt inslag i dagens bussar! Acceptansen ändras ständigt. En skrämmande utveckling mot mer och mer våld och skadegörelse i samhället.

Roy: Stockholm skall visst till viss del härma Göteborg! He he he!
Bo: Du skämtar!
Roy: Sex nya spårvagnslinjer i Stockholm är inget skämt. Det är blodigt allvar.
Bo: Då får väl Göteborg börja gräva för tunnelbana då. Hi Hi Hi.
Roy: Nu får Du ge Dig.

Bo: (V) vill ju införa avgiftsfri kollektivtrafik.
Roy: Skall jag gissa att den blir till 100% skattefinansierad?
Bo: Läste Du mina tankar nu!
Roy: (MP) är inne på liknande tankebanor fast inte lika dramatiskt. Dom nöjer sig med att vilja sänka resenärens andel av biljettpriset och låta skattebetalarna ta hand om resten.

Bo: Jag såg en rapport om de vanligaste orsakerna till kundmissnöje inom kollektivtrafiken.
Roy: Aj Du - och vad blev svaret då?
Bo: Svar och svar, men det finns tre huvudorsaker:
  1. Bemötande från busschauffören
  2. Brist på punktlighet
  3. Dålig information om restider och biljettsystem.
Roy: Det där med punktligheten är ju ett aber. De flesta bussar rör sig i mixad trafik och omges av snurriga gående som bara går rätt ut i gatan, vimsiga bilister och tung trafik som till varje pris vill fram. Det uppstår köer som inte ingår i tidtabellerna.
Bo: Inte förrän bussar får egna körfält har man en rimlig chans att få begreppet punktlighet att bli verkligt.
Roy: Trafikplanerarna lever ofta i en egen värld. Där är omloppen viktigare än verkligheten.








Inga kommentarer: