17 april 2011

Söndagen den 17 April 2011

Roy: Nu kommer nya nymodigheter inom SMS-biljett-stuket. Så nu kan vi inte åka kollektivt alls från vår lilla ort om vi nu någonsin får SMS-biljetter vill säga.
Bo: Varför säger Du så? Skall man inte få köpa en SMS-biljett från vilken mobiltelefon som helst?
Roy: Nä nä nä... Oregistrerade kontantkort är uteslutna och Du och jag har ju bara oregistrerade kontantkort så nu är vi diskriminerade igen.
Bo: Men om jag bara har pengar på mitt kontantkort är det väl skit samma om mitt kort är knutet till mig eller inte.
Roy: Tyvärr är inte övervakningssamhället inte nöjda med det - det samhället känner ett starkt behov av att hålla koll på hur just Du åker kollektivt. Lagen som reglerar betaltjänster kräver att mobiloperatören som förmedlar en betalning måste veta vem som utför den.

Bo: Man kan fundera på om man överhuvudtaget kan lita på systemet och nu menar jag Västtrafiks biljettsystem. Inte nog med att det slumpar hållplatser mellan varven då GPS-systemet tiltar ur, det tar tydligen olika betalt för exakt samma sträcka och det är ju rätt märkligt.
Roy: Menar Du att biljettsystemet har nån slags slumpgenerator inbygd som säger att Du ska betala 25,10 men Du däremot får betala 33,00.
Bo: Man kan lätt tro det på grund av mängden klagomål som alla grundar sig på att ingen begriper hur systemet i grunden fungerar. Vore det inte dags att ge resenärerna i Västra Götaland ett biljettsystem som dels är säkert, utan slumpgenerator, och som är begripligt även för vanliga resenärer.

Bo: Jag hörde en fråga i "Vem vet mest" som löd: Vilket århundrade avskaffades slaveriet i USA?
Roy: Va? Det är väl inte avskaffat! Det har väl bara bytt skepnad!

Roy: Fast jag tycker nog att det är lite märkligt att en viss A Borg spår lysande tider, strålande tider samtidigt som pensionerna minskas.
Bo: Men A Borg kommer att gå till historien som Sveriges bästa finansminister någonsin, enligt vissa. Lyckas han dessutom hålla ner inflationen så blir det jackpot på riktigt!
Roy: Det blir väl inte svårt. Det är ju bara att sänka köpkraften ytterligare för pensionärerna.
Bo: Herr A Borg försvarar sig dock med att omvärldens höga skuldsättning kan leda till problem i Sverige.
Roy: Det tror fasen det. Kan inte omvärlden betala för att köpa svenska varor så får vi problem. Det är ju lite som SAAB och konstgjord andning. Har man på SAAB gått med förlust i 20 år för att sedan stoppa produktionen så är det svårt att övertyga konsumenterna om att köpa en SAAB. Det finns ju inget som säger att dom finns kvar på marknaden nästa vecka ens.

Inga kommentarer: