24 april 2011

Söndagen den 24 April 2011

Roy: Tycker Du som jag att det är lite märkligt att det i ett land som Kina, där alla enligt de kommunistiska lärorna är lika, finns en elit.
Bo: Lite mysko är det allt. Det verkar vara ett stort glapp mellan teori och verklighet.
Roy: Den lyckosamma eliten som alltså skor sig på de vanliga kineserna. Här i väst kallas det för kapitalism.
Bo: Det lär finnas närmare 1 miljon dollarmiljonärer i Kina vilket skulle vara i nivå med USA.
Roy: Då finns det i alla fall några presumtiva köpare till Volvos kinesiska lyxbilar då.
Bo: Högst troligt och samtidigt illustrerar det att det är lika ojämlikt i ett kommunistiskt system som i ett kapitalistiskt. Det är egentligen bara två olika sätt att utöva diktatur.

Bo: För att nu lämna diktaturer därhän så är det intressant att notera att nu kommer den verkliga satsningen på busskörfält och att separera kollektivtrafiken från bilisterna.
Roy: Det beror väl på de kommande biltullarna. Funderade på om dessa biltullar blir avdragsgilla i deklarationen som "avdrag för inkomstens förvärvande". Vad tror Du?
Bo: Skulle inte tro det. Lika lite som förskoleavgifter och dagisavgifter är avdragsgilla i deklarationen och det är ju väldigt tydliga utgifter för att kunna förvärvsarbeta.
Roy: Du får väl rätt som vanligt. Nåja 6 mil busskörfält i Göteborg skall det bli, men jag misstänker att det inte kommer att räcka.
Bo: Och så dyker den första svartjobbsskandalen upp inom kollektivtrafiken. Anbudssystemet föder verkligen kreativitet av det ovanliga slaget. Man förundras över alla sätt att kapa utgifterna och hålla kostnaderna nere.

Roy: Apropå att hålla kostnaderna nere så har väl vissa äldreboenden verkligen landat på golvet kan man säga.
Bo: Jo så är det och jag anar på att Du tänker speciellt på ett där dokumentationen var minst sagt bristfällig och där tydligen även personalen var bristfällig.
Roy: Har man brukare med larver i såren så har man nog sänkt sina kostnader under golvnivå. Fast jag vet inte riktigt vad rapporten menar med att man i Göteborg numera inte delegerar "svåra svår" till undersköterskor.
Bo: Kan det vara tryckfelsnisse tro? Alltnog så är ju detta bara en i raden av händelser som illustrerar hur mycket det sparas på omsorgen om våra gamla föräldrar. I ett samhälle där man sätter arbetslinjen i främsta ledet platsar inte de som gjort sitt på arbetsmarknaden.
Roy: Knappt de som inte har nått in på arbetsmarknaden heller. Besparingarna på skolor och ungdomars fritid är också rätt tydlig.
Bo: Dom pengarna får läggas på polisens budget istället har jag förstått.

Bo: Det bröstade sig nån stockholmsbrutta i TV här om dagen och tyckte att Stockholm minsann inte skulle vara med i skatteutjämningssystemet för där (i Stockholm) var man Sveriges tillväxtmotor. Nu läser jag i statistiken att tillväxtmotorn är störst i västsverige. Vad fick stockholmsbruttan luft ifrån?
Roy: Jo det är sant att Västragötalandsregionen bland annat toppar exportligan. Men nu vill jag inte tjôta med Dig längre. Nu tänker jag gå ut i solen och njuta.
Bo: Jag hänger på och jag ska försöka hålla käften.

Inga kommentarer: