26 april 2011

Tisdagen den 26 April 2011

Roy: Hoppas påskhelgen varit god Bo.
Bo: Jojo. Denna sena påsken har varit väldigt trevlig och det strålande vädret har verkligen satt guldkant på tillvaron.

Bo: Däremot lägger jag märke till att det finns politiker som verkar ha fått ett rejält hjärnsläpp. Man skall laga sjukhusmaten i Falköping och sedan köra den nedfryst till de olika sjukhuset i Kungälv.
Roy: Hum, men det handlar väl om effektivare transporter och personalnedskärningar? Det gör det praktiskt taget alltid.
Bo: Må så vara för det handlar i vart fall inte om empati och människor. Jag läser om brukare som varken fått hjälp att duscha eller fått städat pga brist på personal. Sedan finns det brukare som inte får sin medicin för att ingen kommer och hjälper dom. Trygghetslarm fungerar inte och personalen ger ett dåligt bemötande.
Roy: Dom där brukarna är ett samhällsgissel. Jag såg en insändare i GP som tyckte att pensioner inte var nått annat än socialbidrag, så nog finns det många underliga fåglar i Vår Herres hage.

Bo: Apropå snabbfryst sjukhusmat och mat till våra seniormedborgare så såg jag en artikel om undernäring bland äldre. Undrar just om det finns något samband?
Roy: Det gör det säkert, men Du hittar nog väldigt få som skulle erkänna det. Däremot ligger frågan om undernäring i tiden.
Bo: Tror fasen det. Nu håller ju 40-talisterna på att fasas in i pensionärsfållan och en stor grupp av dom kommer att inse att dom blivit grundlurade på alla möjliga sätt - inte minst på sin pension.
Roy: Tror Du verkligen att hemtjänsten skulle få mer tid hos varje brukare för att se till att dom äter ordentligt. Jag tror att utvecklingen går åt andra hållet, mindre tid per brukare.

Bo: Att döende i t ex cancer skall söka jobb är väl ett väldigt tydligt tecken på hur samhällets syn på individen förändrats. Det intressanta är väl att till exempel Kristdemokraterna är med på det tåget. Deras snack om medmänsklighet föll platt till backen när verkligheten slog dom mitt i nyllet.
Roy: Det har varit nån typ av påskupprop i denna frågan har jag förstått av olika TV-nyheter.
Bo: Ur min synpunkt är detta bara ytterligare ett inslag i beviskedjan om en förändrad samhällssyn på individen och egoism. Arbetslinjen har liksom antagit löjliga proportioner kan man säga. Nu väntar vi bara på att barnarbete återinförs.
Roy: Alla som slutat jobba efter 67 år är förrädare mot arbetslinjen och socialbidragstagare. Snacket om uppskjuten lön är bara löjligt. Man skall jobba och det sista jobbet man skall göra är att gräva sin egen grav. Då har man varit samhällsnyttig. Fattar Du ingenting.

Inga kommentarer: