29 mars 2011

Tisdagen den 29 Mars 2011

Roy: Nu verkar det gåi repris!
Bo: Nu hänger jag inte med längre.
Roy: Men lilla Bo titta på detta klippet från en dagstidning. “Jag fick en faktura idag från Tele2 och den gällde ett mobilnummer som jag sagt upp per brev.” Det talas väldigt tyst om tre månaders uppsägningstid märkligt nog. Dessutom är det inte alltid som man ens kan använda mobiltelefonen under uppsägningstiden för bolagen har en otrevlig förmåga att stänga av abonnemanget i förtid, men däremot missar dom aldrig att skicka ut fakturor på det dom inte levererat.
Bo: NU känner jag igen scenariot. Vad det inte en kompis till oss som råkade ut för samma sak? “Vi förstår att det är frustrerande när ens abonnemang stängs av då man ofta är väldigt beroende av denna kommunikationsväg. Vi måste be om ursäkt för att vi ‘glömt’ att berätta vad som inte dras från potten.”
Roy: Visst är dessa mobiltelefonoperatörer goa i huvudet.

Roy: Det är visst fler än vi som har synpunkter på den fackliga aktiviteten inom bussbranschen ser jag. Förarna har fått sämre arbetsmiljö, obefintlig ob-ersättning, för korta raster och ofta dåliga, skitiga eller inga rastutrymmen alls.
Bo: Det där med rasterna är en riktig klassiker. Det kan t ex stå i körspecen att bussen skall vara framme klockan 14:22 och då skall föraren ha rast i 30 minuter! Men om bussen alltsom ofta kommer in 14:35 så blir det inga 30 minuters rast minsann och dessa kortraster försvinner helt i spetsvändningar eftersom bussen omöjligt kan hålla tidtabellen.
Roy: Och på pappret har förarna lagstadgade raster och pauser. Visst är det snyggt jobbat. Och allt detta är givetvis satt i system, med fackets tysta medgivande.
Bo: Jag fattar inte varför Kommunal förhandlade bort de olika OB-ersättningarna som fanns en gång i tiden.
Roy: Som djävulens advokat kan jag gott tänka mig att motivet var att underlätta för bussföretagen att trixa med arbetstiderna och att det inte skulle bli dyrare att köra kvälls- och nattrafik.
Bo: Så klok Du är! Det är alltså därför de befintliga ob-ersättningarna bara är symboliska. Jag säger då det.
Roy: Fast dom som gnäller på skitiga rastutrymmen skall ha klart för sig att det finns linjer med förare som inte har några rastutrymmen alls. Och det finns busslinjer där det inte finns prydliga vändplatser heller och där finns mycket att önska.
Bo: Jag noterar ett annat litet förarproblem när vi ändå är på det! Alla dessa välvilliga föräldrar som skall lämna och hämta barnen vid busshållplatsen. Notera att jag sa vid! Flertalet av dessa välmenande föräldrar parkerar busshållplatsen eller i vändslingan.
Roy: Huvudlöst. Där är dom verkligen inte ur vägen utan mera i vägen!
Bo: Dom är verkligen ett allvarligt säkerhetsproblem och jag tror nog att deras barn orkar gå en liten bit mellan bussen och bilen.

Roy: Dom häringa nya kortläsarna som Västtrafik införskaffat tycks ha blivit populära.
Bo: Det var väl bra, men frågan är om dom verkligen löser bristerna i själva betalsystemet?
Roy: Det kan jag inte avgöra, men de nya har i alla fall en mer lättläst display (som det heter på svengelska). Underlättar för äldre och synsvaga att se vad som händer.
Bo: Problemet har väl många gånger varit att dom inte visar vad som inte borde hända.
Roy: Så kan det vara ja.

Roy: Västtrafik har i alla fall skaffat sig ett positivt problem.
Bo: Hur fasen kan Du säga så?
Roy: En kraftig resandeökning är väl positivt men problemet är att det tar tid att få fram fler pendeltåg. Dom växer ju inte på träd precis och så skall man få rälstid dessutom. Man är inte ensam på spåren.
Bo: Nu glömde Du en sak.
Roy: Vaddå?
Bo: Vissa perronger är för korta och måste förlängas och den förlängningen faller på Trafikverket. Det är en massa parter som måste samverka vilket gör allt så trögarbetat.

Inga kommentarer: