03 mars 2011

Fredagen den 4 mars 2011

Bo: Det är märkligt att snålheten hela tiden slås ut av visheten. Ett exempel är Västtrafiks nya betalsystem och ett annat är de nya spårvagnarna.
Roy: Den där idrottshallen i Vänersborg är väl ett annat exempel på att politiker inte skall förvalta skattepengar, dom skulle aldrig göra samma sak med sina egna slantar.
Bo: Troligen aldrig skulle jag nog vilja påstå, men med andras pengar och ingen som kan ställa en till svars går det tydligen hur bra som helst!
Roy: Jag såg en rubrik som sa att bara politikerna är nöjda med de nya spårvagnarna och det säger väl en del om inställningen. Ingen politiker bryr sig om t ex hur dom är att köra för förarna eller hur dom är att serva och reparera för verkstadspersonalen.
Bo: Det är inte politikerna som skall köra eller sköta om dessa spårvagnar. Jag tvivlar på att dom en åker i dom.
Roy: Nej jag tror inte att politikerna åker buss och spårvagn. De anser nog att deras tid är alltför dyrbar för sådant resande. Det andra som fick mig att fundera är varför man accepterar leveransförseningar på flera år och att man inte lagt in viten eller något liknande i kontraktet med italienarna.
Bo: Vi som handlat med italienska företag vet ju att dom inte har samma tideräkning som oss. Hinner jag inte idag kanske jag hinner imorgon, annars en annan dag. Men den grundläggande frågan är: Vad har varje spårvagn kostat egentligen? Svaret är inte det som står i avtalet i alla fall. Alltså: Hur dyra blev de där billiga spårvagnarna egentligen?
Roy: Jag minns en annan sak från tiden med italienarna. Importören var tvungen att lägga upp ett eget reservdelslager i Sverige för att få reservdelar från Italien på utsatt tid var omöjligt, och jag antar att man i slutändan får göra samma sak för dessa spårvagnar för att hålla dom rullande. Man kan nog inte förvänta sig att dessa sydlänningar ens lär sig begreppet leveranssäkerhet på samma sätt som vi nordbor tolkar det.
Bo: Du har en poäng där käre Roy! Frågan är väl också hur mycket av reservdelar som kan köpas på annat håll och hur mycket som till och med kan tillverkas lokalt och med högre kvalitet. Jag minns spätt till grävmaskiner som hade en djävla kort livslängd och att vi fann ett ämne hos Sandviken Stål som höll betydligt längre och att vi därför tillverkade våra egna spett.
Roy: Jo Du Bo - jag kommer faktiskt inte ihåg hur många spett vi svarvade och fräste spår i nu, men det var några stycken och då skall man veta att "våra" spett höll 3-4 gånger så länge som köpespetten.
Bo: GPs ledare pratar om att sätta kvaliteten främst när det gäller dessa spårvagnar, men det är väl så dags nu. Det skulle man väl sagt innan avtalet med italienarna skrevs.
Roy: Precis som oss så är det lätt att vara klok i efterhand. Fast man undrar varför det inte fanns några påföljder om det uppstod leveransförseningar eller att vagnen inte motsvarade beställningens krav på funktion.
Bo: Får väl säga som en (S)-politiker sa - skit samma vad det kostar bara det blir bra i slutändan (eller nått liknande).
Roy: Man får väl bara stilla bedja om att någon högröstad politiker lärt sig nått från den här affären.
Bo: Vad fasen hjälper det. Efter fyra år är han eller hon utbytt mot nån ny stjärna som gör samma tabbe igen.
Roy: Det är väl med detta som med djurskyddslagen som Ingvar Carlsson så glatt gav Astrid Lindgren en gång i tiden. Den skyddar djurplågaren och inte djuren.

Roy: Apropå just luras läste jag just om en kvinnlig rånarliga. Dom lockar med sig manliga offer och det lär dom knappast ha problem med och sedan plundrar man grabben på allt som går att omsätta i pengar.
Bo: Jag hörde att dom raggade sina offer på krogen. Har alltid tyckt att krogen är ett livsfarligt ställe att besöka.
Roy: Medge att det är ett kreativt sätt att använda sin "kvinnlighet". Dom behöver ju inte ens låta offret se musen.

Bo: Bäste broder Roy.. Nu är jag trött och går och kvartar.
Roy: Då tar jag och gör detsamma. Vi kommer ändå inte att bli vare sig BlondinBella eller Kitty eller vad dessa så kallade superbloggare med feta veckopengar heter.
Bo: God Natt!
Roy: Detsasmma!

Inga kommentarer: