10 mars 2011

Torsdagen den 10 mars 2011

Bo: Dom som inte kan försörja sig själva är loosers!
Roy: Jag fattar. Alla pensionärer som inte sparat ihop till sin egen pension är loosers... Nuvarande regering vill ju fasa ut den allmänna pensioner till förmån för privata försäkringslösningar där inkomst också styr storleken på pensionen.
Bo: NU har Du fattat galoppen.
Roy: Grattis. Du har med andra ord sett Ditt pensionsbesked.
Bo: Hur fasen visste Du det?
Roy: Jag har sett mitt eget ju! Fast jag tänkte även på en annan variant av loosers, de som är äldre och i behov av samhällets service. Hemtjänsten tar inte sitt uppdrag på allvar och den är väl snart privatiserar och föremål för vinstintressen.
Bo: Det trodde jag den var redan. Hemtjänsten glömmer från gång till annan bort dessa vårdbehövande loosers. Jag minns en gång när någon från denna institution tog semester. Vårdtagaren fick inget besök under hela semestern.
Roy: Jag har läst om folk som står under hemtjänstens tillsyn som legat döda i sina lägenheter under en längre tid utan att någon reagerat.
Bo: Onekligen mycket märkligt. Jag är säker på att man uppfunnit någon fantastiskt fantasifull ursäkt för dessa missar som troligen kostat vårdtagaren livet!
Roy: Men, men.. då är det ju dråp eller mord vi pratar om???
Bo: Nja. Man har säkert kommit på ett sätt att kringgå den infallsvinkeln. Fast faktum är att samhället har ändrat inställning till äldre. De är nu så pass många pga av att de stora barnkullarna efter 2:a världskriget och ingen vill hålla på att dalta med bångstyriga åldringar. Vanvården och kränkningarna ökar hela tiden.
Roy: Jag tror vi sagt det tidigare att pensionärer i allmänhet är tärande och äldre som kräver vård är supertärande. Dom försörjer inte sig själva och tär därför på samhällets resurser. Snacket om uppskjuten lön uppfattas av nuvarande administration som trams och man sänker systematiskt pensionsnivåerna. Målet är som sagt att helt sluta betala ut allmänna pensioner och att PPM-myndigheten på sikt skall avvecklas.
Bo: Jag tror Dig broder! Jag ser och hör på alla nivåer i samhället en slags skit i andra bara jag klarar mig. Ett sätt att klara sig tycks vara att låna de dementas kod och bankomatkort och tömma deras bankkonto.
Roy: Du glömmer att hos en viss grupp dementa finns det smycken och andra värdeföremål att sno med sig för att omsätta i pengar. Fast ett annat sätt att beskriva samhällets inställning till äldre är alla klagomål om dåligt bemötande, svordomar och kränkande behandling.
Bo: När det gäller äldre på det vi förr kallade ålderdomshem anser samhället inte att dessa skall ta alltför stora samhällsresurser och bland annat behövs uppenbarligen inte personal på nätterna. Man drogar dom till att sova.
Roy: Då är det lite skit när man missat några som är uppe och går ensamma på nätterna.
Bo: Jo Du, men dessa händelser är bara ytterligare ett bevis på samhällets allmänna huvudinställning till dessa åldringar som tär utan att bidra.
Roy: Nej nu ska jag gå och bidra till matlagningen...
Bo: Då får jag väl bidra till att maten blir uppäten... he he he he...

Inga kommentarer: