28 mars 2011

Måndagen den 28 mars 2011

Bo: Jaha! Då var det dags igen. En massa inställda bussturer på grund av att bussen inte är körduglig.
Roy: Att det är vinter en gång om året i detta avlånga land tycks komma som en överraskning varje år och bussarna blir av allt sämre kvalitet. Många klarar inte kontakten med snö utan att gå sönder.
Bo: Idag gäller det att hitta jordens billigaste tillverkare av bussar och då snackar vi inte i första hand kvalitet utan mera om besparingar.
Roy: Nu är vi tillbaka till frågan om detta upphandlingssystem verkligen gynnar kollektivtrafikresenärerna – det är väl ingen hemlighet att jag inte tror på den idén. I vart fall inte i nuvarande form.
Bo: Det är samtidigt rätt löjligt att de flest inställda bussturer sker på vintern då det samtidigt är störst resandeström.
Roy: Med så mycket uteblivna bussar minskar verkligen förtroendet för kollektivtrafikens pålitlighet, man söker andra mer pålitligare lösningar.

Bo: Vi har ju fått in en riktig lågprismodell bland linjebussarna i vårt land – Solaris! Ursprunget är visst Neoplan Polska som startade 1994. Idag har man tydligen specialiserat sig på att bygga bussar på så fort som möjligt.
Roy: Man har i alla fall vuxit snabbt på den europeiska bussmarknaden och man har all anledning att tro att ett lågt styckpris ligger bakom.
Bo: Veolia tar väl in Solaris Gasbussar till Göteborg nu. Efter vad jag hört skall det vara billig skit. Billig i mer än ett avseende.
Roy: Detta polska bussmärke rullar visst även i Luleå och även där pågår också en kamp mot detta rullande skrot. Ett påtagligt problem som alla passagerare upplever är den orimligt höga ljudnivån. Sommartid blir bussarna fruktansvärt varma inuti men även vintertid eftersom värmereglagen tydligen inte fungerar. Bussarna är dessutom illa isolerade och det allmänna omdömet är att det är anmärkningsvärt dåliga bussar.
Bo: Prisskillnaden är tydligen avsevärd. Fyra Solaris mot tre Scania. Säger väl en hel del varför man köper just det märket!
Roy: Jag har hört att dom är trafikfarliga! Det ska tydligen vara nått märkligt med bromssystemet. Retardern fungerar tydligen inte i låga hastigheter och gör att man inte har någon hjälpbroms och får ta i rejält för att få stopp på eländet.
Bo: Om jag fattar saken rätt så har ett större antal Solaris-bussar flyttats från ett garage till ett annat.. men sedan såg jag en blänkare om att man från den 11 mars tagit dem ur trafik eftersom dom tydligen är opålitliga.
Roy: Man får det man betalar för!

Inga kommentarer: