16 mars 2011

Onsdagen den 16 Mars 2011

Roy: Detta känner jag igen och det är lika dråpligt varje gång.
Bo: Vad snackar Du om?
Roy: Om SJ’s information! Jag läste just om killen som ringde till SJ för att kolla om släktingarnas tåg skulle komma i tid eller ej.
Bo: Och det gick inte så bra antar jag!
Roy: Släktingarna satt på ett tåg som var inställt. Trots detta rullade tåget lugnt vidare ovetande om att det var inställt.
Bo: Hur fungerar säkerhetssystemet då? Jag menar – här kommer ett inställt tåg dundrande på spåret och kan ju kollidera med tåg som avgått. Inställda tåg förväntas ju inte befinna sig i rörelse på rälsen.
Roy: Man kan verkligen fråga sig om man kan lita på SJ och om man kan lita på att säkerheten fungerar när det far omkring “spöktåg” på rälsen.

Roy: Jag må vara dum, men vad är problemet?
Bo: Vilket problem?
Roy: Att gå av genom framdörren på en buss. Jag läser om en förare som vägrar öppna framdörrarna bara för att tvinga passagerare att gå av i bakdörren.
Bo: I mina ögon låter det som en väldigt osmidig och olämplig bussförare.
Roy: Aha! Det är kanske därför ett tyskt utbildningsföretag utbildar nya bussförare i Göteborg.
Bo: Tror Du det! Jag tror att det beror på att före detta utbildare på Borås Lokaltrafik nu jobbar för det tyska företaget och behöver nått att göra! Skojar bara. Fast dom verkar ha blivit tuffare och gallrar bort fler olämpliga förare.
Roy: Man påstår att det råder brist på busschaufförer, men den rubriken köper jag inte. Vid de senaste bytena av entreprenörer hos Västtrafik fick massor av bussförare inte fortsatt förtroende och samma sak har hänt över hela landet. Bussbranschen har lyckats lobba för en sänkt ålder för bussförare från 21 till 18 år och tutat i regeringen att det är brist på chaufförer och samtidigt sparkar samma bussbransch ut alla förare man på oklara grunder inte vill ha. Inte sällan förare med otroligt lång erfarenhet.

Bo: Som av en händelse ser jag en kul insändare om anbud.
Roy: Hur kul kan en sådan bli?
Bo: Jättekul om de innehåller samma åsikter som vi har. Alltnog och emedan så har en tidigare trafikplanerare redan tidigt varnat för utvecklingen inom kollektivtrafiken när man övergick till anbudssystem och ett system med rätt dålig uppföljning av att kraven uppfylls. Han påpekar, liksom vi gjort i åratal, att man får det man betalar för. Bussarnas standard har generellt blivit sämre. Förarnas arbetsvillkor har verkligen blivit urusel och de är sönderstressade. Prispressen börjar nu skörda offer. Veolia har nu fått varning och 30 dagar på sig att rätta till alla brister och då valde Veolias huvudkontor i Stockholm att sparka den lokala ledningen i Göteborg.
Roy: Det låter ju supersmart…. 30 dagar sa Du!

Bo: De där fantastiska nya spårvagnarna i Göteborg är väl ett annat exempel på feltänk. Ju mer jag läser olika synpunkter ju mer övertygad blir jag. Olika ingenjörer och tekniker talar om totalt konstuktionsfiasko.
Roy: När man ser vagnen blir man lika förvånad över att den ens går att flytta på med tanke på placering av hjulen.
Bo: Det har ju skrivits spaltmeter om onormal förslitning på i stort sett alla delar som ingår i vagnen. Bara detta tyder ju på att nått är seriöst fel.

Roy: Nu går vi och solar istället….
Bo: Okej!

   

 

Inga kommentarer: