21 februari 2011

Måndagen den 21 februari 2011

Roy: Märkligt att kommunerna kan öppna plånboken när det gäller de politiskt valda styrande men inte när det gäller de anställda.
Bo: Men det är väl de politiskt valda som bestämmer så varför är Du förvånad!
Roy: Jag är inte förvånad, snarare förbannad! Men jag ser en slags trend här.... Cirka 51.000 pensionärer går miste om sitt bostadstillägg. Pensionsmyndigheten jobbar inte heller häcken av sig för att berätta för okunniga om denna rättighet. För det är en rättighet på samma sätt som att Du har rösträtt!
Bo: Du säger det! Jag hörde att största gruppen som blir utan bostadsbidrag är ålderspensionärerna och att orsaken är okunskap.
Roy: Med tanke på att Pensionsmyndigheten främst har sin information på sin Hemsida på Internet så fattar man att okunskapen är stor.
Bo: Den var änna klockren. Det är väldigt få äldre damer t ex som har dator och Internet. Troligen inte så många äldre herrar heller.
Roy: Jag såg någonstans att Försäkringskassan fick födslovåndor och födde en separat Pensionsmyndighet som sedan kämpat för att klara av att stå på egna ben.
Bo: Jo Du. Det har väl gått så där enligt produktutvecklaren.
Roy: En myndighet med en produktutvecklare.
Bo: Visst låter det misstänkt kommersiellt.
Roy: Det gör ju det och blanketterna är så in i @?X&Y krångliga att många tvekar eller missar redan i dörren så att säga.
Bo: Hörde att produktutvecklaren rekommenderar att man kållar om man kan ta hem pengar på bostadsbidrag nu när pensionerna sänks.
Roy: Då är vi tillbaka där vi startade på nått sätt. Pensionerna sänks på grund av pensionsbromsen och toppskiktet i samhället höjer sina löner och ger varandra feta bonusar.

Bo: Så är vi tillbaka på Västtrafiks minst sagt märkliga betalsystem. Nu anser juristerna på Konsument Göteborg att systemet är rätts-osäkert.
Roy: Där är jag beredd att hålla med! Man får nån slags otydligt besked från kortläsaren. Har man då två olika kort i plånboken blir förvirringen i systemet total.
Bo: Det blir strax mer förvirrande. Om Du nu till sist tolkat apparatens alla konstiga texter som att nått gått snett får Du inte heller köpa en SMS-biljett eftersom jag skulle gjort det innan jag påbörjade resan.
Roy: Som jag ser det är det en verkligt brist att man inte får något kvitto som visar att det gått bra. Du har i princip inte en chans att kolla om det fungerat när Du klivit på och Du ser aldrig visuellt hur mycket pengar Du har i börsen på värdekortet (kontantkortet).
Bo: Det är väldigt många kontantkortsresenärer på bussarna här som begär en statusutskrift av föraren eftersom dom inte litar på systemet.
Roy: Och det med all rätt!
Bo: Om jag åker med ett periodkort är det egentligen skit samma om jag visar kortet eller inte för apparaten så länge jag håller koll på datumen och dessa skall stå på kvittot jag fick vid laddning. Min "stämpling" är ju ren statistik. Jag har ett giltigt färdbevis och kan aldrig bli anklagad för att tjuvåka.
Roy: Och finessen är samtidig att Du inte belastar Ditt värdekort och dubbelbetalar en resa. Du loggar ju inte heller av med ett periodkort vilket gör att kontantkortet belastas med hela linjesträckningen.
Bo: Det finns många finesser på ett järnspett skulle jag nog vilja påstå och Västtrafiks betalsystem är som att gå in i en okänd skog utan karta och kompass.
Roy: Jag tror Du har förbannat rätt och jag har just nu TV-reklamintolerans så jag drar!
Bo: Hej då!


Inga kommentarer: