07 september 2010

Tisdagen den 7 september 2010

- En helsida om Kaffe Latte???
- Måste vara ett storstadsproblem. Här finns ju inte ens möjlighet att köpa kaffe med mjölk.
- Hämt Latte??? Hög-unna-sig-själv-faktor!? Oj så långt ifrån verkligheten det verkar vara. Det vill säga vår verklighet.
- Latte lär betyda mjölk på italienska. Fast jag visste inte att espresso bara innehåller hälften så mycket koffein som en svensk kopp kaffe.
- Jag minns vår lilla rundtur i Småland här om dagen och det mest bestående intrycket var knappast bristen på Kaffe Latte utan mera bristen på service överhuvudtaget. Affärer saknades, samhällsservice saknades, de få tankställen som fanns var obemannade automater. Tror inte vi såg en enda bilverkstad.
- Jag kände bara att det var en bred djävla väg mellan två större städer och däremellan fanns det bara en besvärlig natur som krånglade till vägbyggandet. Området mellan två städer fanns inte....
- Vi hittade väl nån rälsbuss som dundrade fram, men jag fick den uppfattningen att den hade väldigt få hållplatser och några busshållplatser fanns inte så långt ögat kunde se.
- Nej det var eget färdmedel som gällde. Kaffe Latte-problemet kändes rätt futtigt i det perspektivet.

- Det är rätt intressant hur man resonerar om hur public service TV skall fungera.
- Vissa tycker att SVT skall konkurrera med TV4, Kanal 5 och allt vad de nu heter och då måste SVT också konkurrera om reklampengarna.
- Public Service skulle väl stå fri från reklampengar och så föreslår (S) att SVT skall bli delvis reklamfinansierat.
- Jag tror det kallas förändring, fast jag är inte säker på att jag tycker den är av godo.
- Det verkar som man inbillar sig att SVT måste sända alla stora idrottsevenemang. Men det är inte alls nödvändigt. Låt betalkanalerna ägna sig åt att betala fantasipriser till sporten. 100 miljoner i årslön är löjliga summor och jag vägrar att kalla det för sport. Sport skulle förbrödra och försystra samt ena folk, inte skapa huliganer som slår ihjäl varandra och förstör för andra.
- Risken är väl att intresset för vissa så kallade sporter försvinner när dom inte sänds i TV, fast det är väl knappast SVT's problem.
- Inte det!?
- Nä verkligen inte. Dessutom finns det speciella sportkanaler som bara sänder sport dygnet runt, varvat med enfaldig reklam.

- Ja läste en grej om sport här om dagen - en sportgren som kallas shoppingsport.
- Jo Du! När det kommer till shopping upphör alla regler om jämlikhet mellan könen.
- Konsumtionssamhället är skapat för kvinnor, det är jag tvärsäker på.
- Det tror jag på. Jag vet i alla fall ingen annan grupp som GÅR in i garderoben, tittar på 10 meter välfylld klädstång och snabbt konstaterar att det inte finns nått att ta på sig.
- Eller som tittar på skohyllorna (cirka 40 par skor) och sorgset inser att inga passar för dagen.
- Här har Fi och Gudrun en stor uppgift att fylla. Fast illustrationen på hur snabbt kvinnor bränner pengar som Gudrun hade i Almedalen på Gotland skulle väl tjäna som ett exempel på damers sätt att hantera pengar.
- Jojo, mycket talande.
- Årets julhandel skulle kunna vara en träningsrunda före OS nästa gång. Tanter som agerar bulldozer och stövare i samma person, med en uthållighet som får en maratonlöpare grön av avund!

Inga kommentarer: