21 september 2010

Tisdagen den 21 September 2010



- Tjenare! Jag hörde att det kan dröja ett tag innan Västtrafik gör om betalsystemets avigsidor.
- Jo dom påstår att det är problem med zonsystemet.
- Om detta nya system nu bygger på att man betalar en grundtaxa samt en kilometeravgift så kan man väl behålla det och bara se till att chauffören tar betalt för den önskade sträckan, det vill säga från hållplats si till hållplats så och eftersom nuvarande system redan har den funktionen, fast vid fel tidpunkt så torde problemet egentligen bara vara att programmera om så att chauffören lägger in avstigningshållplatsen och av systemet får ett pris!
- Låter faktiskt rätt simpelt när Du framställer det på det sättet. Sant är i alla fall att nuvarande ordning inte fallit i god jord. Resenärerna som helhet har inte accepterat det nya systemet som upplevs som tillkrånglat.
- Det finns en liten intressant detalj ytterligare. En biljett som bekräftar att resan är betald och som berättar hur mycket pengar som finns kvar. Men å andra sidan har Västtrafik inte gjort sig kända som dom som lyssnar på fotfolket. Ett rätt sorgligt faktum.

- Hörde att Veolias val av att ha sitt lokalkontor i Borås Resecentrum skapat precis de problem som en något så när normalbegåvad kunnat förutse. Alltför mycket uppställda i ett område som aldrig anpassades till chaufförers lagstadgade körpauser!
- Nej det blir ett rejält kaos när alla olika företags bussar ska samsas på en så liten yta och när ingen verkar vilja ta ansvar för att det skapas rimliga förutsättningar för att kunna rastparkera bussar inom området.
- Det känns lite märkligt att en enskild entreprenör tillåts göra ett område som trafikeras av många olika trafikföretag till sitt eget. Dålig stil Veolia. Skulle nästan kunna kallas konkurrensbegränsning.

Inga kommentarer: