29 september 2010

Onsdagen den 29 september 2010



- Pendlare vill ha det tyst och lugnt i bussen.
- Vadå, berätta nått nytt! 80% av pendlarna vill att det skall vara tyst och lugnt och irriterar sig på ljudliga medpassagerare, störmusik i högtalarna och de där förbannade hållplatsutropen.
- Jag vet, jag vet. Lite biblioteksstuk efterlyses. Förare som kör extremt mjukt och ryckfritt och medpassagerare som håller käften. Mardrömmen är passagerare som sitter och skriker i mobiltelefonen hela resan.
- Önskemålet om tysta bussar är rätt massivt och många är trötta på alla dessa idioter som aldrig tar hänsyn! Ljudterror är ett uttryck.
- Jag känner att det finns en parallell frågeställning som på ett sätt är intressantare. Den handlar om starka dofter. Jag tänker på parfymer - och två individer har väldigt sällan lika parfym - det stinker i hela vagnen. Man behöver inte vara allergiker för att reagera.

- Det där sista leder en osökt in på ett närliggande område: Hudvård! Din hud avslöjar ju hur du mår och främst damer har satt i system att kamouflera sitt tillstånd. Man förstör först sin hud med bantning, rökning och solning och/eller solarier för att i steg två köpa svindyra hudkrämer i tron att dessa återställer nedbrytningen av huden efter den lilla njutningen.
- Är det inte den katolska kyrkan som kommit på den geniala idén att sälja avlatsbrev. Först går man ut och syndar så mycket man orkar och sedan går man och köper sig ett avlatsbrev och vips är ordningen återställd.
- Jag tror det, är inte säker. Dock funkar det inte på huden. För övrigt sägs det finnas både enklare och inte minst billigare sätt än att lägga tusentals kronor på mirakelkurer. Nu vill jag dock påpeka att god hudvård är en annan affär. Man ska vara medveten om att stress och vad vi stoppar i oss också påverkar hudens utseende.
- Välfärdssjukdomar och livsstilsåkommor med andra ord. Du är vad Du äter. Att åldras är naturligt - utom för 50 % av befolkningen i I-länderna. Den enskilt största orsaken till för tidigt åldrande hud är solning. Skit samma om den är äkta eller artificiell.
- Läste att nån forskare sa att talomerer (den skyddande änden på våra kromosomer) är de som styr hudens åldrande. Ju kortare dessa blir ju äldre ser huden ut att vara.
- Jaha - slut med snabbmaten alltså. Fast vi har väl aldrig gillat snabbmat - vi brukar kalla det för onyttig bukfylla - så vi ligger nog inte i riskzonen där.
- Nä nä, men vi vräker dessvärre bara i oss frukt runt jul och nyår. Vi borde gå in för GI-inspirerad mat. Den skall vara bra både för övervikten och huden.
- Du vill alltså stå här och påstå att snabba kolhydrater är rena hälsofaran och att dom långsamma är nyttigare.
- Japp och Du - prioritera sömn framför festande. En lite kul detalj bara: blåbär och choklad ger friskare hud. Svaret är att choklad innehåller antioxidanter, liksom russin, grönkål och jordgubbar.

- Jag skickade ju in min Nokia på garantin för att bildskärmen lagt av. Nokia och NetonNet vägrade reparera. Det där med garanti och produktansvar var inget som rörde dom. Det får andra hållas med. Telefonen försvann för övrigt nånstans i systemet för jag har inte sett till den på drygt 6 månader. Nu läser jag om Iphone och Apples amerikanska garantivariant. Jag ser likheter.
- Hur menar Du nu?
- Tydligen vägrar Apple att reparera trasiga Iphone utan man byter bara ut dom rakt av, men det förutsätter samtidigt att det inte finns skavanker på apparaten för då blir ju dom också åtgärdade - hemska tanke! Tänk om ägaren själv skulle ha åstadkommit en skada - då riskeras att den blir åtgärdad i samma veva.
- Jo det vore ju för jävligt! Fast jag har för mig att lagen föreskriver att säljaren ska bevisa att man avsiktligt åstadkommit skadan. Men vem bryr sig om en lokal lagstiftning i lilla Sverige på en global marknad känns det som?
- Japp.. tror att jag håller med Dig.... "vår" Nokia är i alla fall både oreparerad och oanträffbar så det märket skall man nog vara lite försiktig med och om Apple har lustiga direktiv till sina återförsäljare kanske man skall vara lite försiktig med det märket också.


Inga kommentarer: