17 september 2010

Fredagen den 17 September 2010


- Det är rätt kul att läsa de olika partiernas lokala handlingsprogram. Ett parti börjar: "Vår dröm för kommunen bygger på samma grunder".
- Samma grunder som?
- Hur skall jag veta det. Jag har en annan här: "Kommunen skall vara en bra kommun för alla att leva i". Partibeteckning får Du sätta själv. En annan lyder: "En tryggare och mänskligare kommun!"
- Och nu vill Du att jag ska sätta rätt partibeteckning på respektive?
- Bara om Du tror att Du fixar det. Här får Du några till: "Solidaritet med djur, natur och det ekologiska systemet samt solidaritet med kommande generationer och solidaritet med världens alla människor."
- Inget om kommunen där!?
- Tydligen inte. Den här då? "En liten kommun med stora ambitioner och stora traditioner!" eller "Vår kommun är möjligheternas kommun!". Några till! "Vi vill ta ansvar för kommunen." och "Vi kämpar för alla innevånares lika värde utan förtryck och diskriminering." Nu har Du nått att bita i! Sätt nu etikett på respektive rubrik.
- Tror jag avstår! Det låter så lika så det är i princip omöjligt!

- He he he.... Det är droppen som urholkar stenen. Västtrafiks betalsystem skall göras om. Det har den egna styrelsen bestämt.
- Jag tror att en bloggande kollega gillar uttalandet om att det borde vara lika enkelt att åka kollektivt i Västra Götaland som i Skåne. Man skall betala hela resan när man kliver ombord.
- Gjorde man inte det i det äldre systemet?
- Jo! Och på den tiden skulle man hålla koll på en massa småzoner, nu vet jag inte hur det blir för jag hörde att det nya zonsystemet är ifrågasatt.
- Det intressanta är dock att den resande allmänhetens kritik äntligen har nått de fina styrelserummen.
- Och i Malmö gillar man tydligen inte busstrafik eftersom man skjuter med luftvapen mot bussarna.
- Det där har väl blivit en hobby på fler ställen än Malmö?
- Jo det är sant... just nu står dock Malmö i fokus.
- Jojo... jag hörde just att bussåkandet i Jönköping har minskat sedan Arriva tog över trafiken. Man kan fundera på om det beror på just Arriva eller om det är en allmän trend i Jönköping.
- Under tiden Du lurar på det kan jag berätta att det blivit vanligare och vanligare att bussentreprenörer sätter upp övervakningskameror med mer eller mindre dunkla syften.
- Jojo - det gäller ju att hålla koll på kostnader och personal.

- En annan grej noterade jag här om dagen. Det stiftades en lag mot kortavgifter när man handlar med sitt bankkort, men det måste ha blivit nått fel i lagtexten för bankerna får plocka affärerna på kortavgifter medan affärerna inte får plocka kunden på samma avgift.
- Det verkar som om lagstiftaren velat skydda bankerna. Dessa seriösa inrättningar som inte alls spekulerar med insättarnas pengar och som inte alls behöver få hjälp av skattebetalarna när det går åt helvete.
- Det folkliga minnet verkar vara lite kort ibland.
- Onekligen. Jag ser dock att Finansinspektionen så här i efterhand skall granska HQ-banks riskfyllda tradingverksamhet.
- Mycket vill ha mer!
- Nu kom Du väl ändå lite fel va? Grejen med avskaffandet av kortavgiften var ju att få bort kontanthanteringen och det sket sig ju rejält på sina håll. Dom små butikerna återgår till kontantbetalning och ratar betalkorten. Dessutom kritiserar konsumentverket flygbolag och resebyråer för att ta ut avgift på kortköp trots lagen. Företag som Ryanair och Norwegian kan däremot lugnt ta ut kortavgift eftersom dom följer sina hemländers lagstiftning.
- Aha så svensk lagstiftning gäller inte utländska företag som verkar i Sverige?????

- Det är lite märkligt hur många partier som idag vill avveckla landsbygden. Nån typ av kilometerskatt vill man införa och en skattepålaga på drivmedel med 49 öre/litern.
- Hörrö Du! Det är väl rätt ofarliga utspel. Det bor ju knappt några kvar på landsbygden. All samhällsservice är indragen, landsbygdens befolkning minskar stadigt, tankställen, bilverkstäder och annat som gör det möjligt att bo på landet försvinner i rask takt. Nä angrepp på landsbygden är politiskt ofarligt!
- EU har beslutat att andelen förnybar energi måste bli större och i Lysekil börjar man bygga vågkraftverk. Här i Sverige förlitar vi oss på bioenergi från skogen och då måste skogsarealerna ökas och det innebär väl att man måste reducera bosättningarna på landsbygden.
- Men kilometerskatten skall väl hindra transporter på våra vägar genom att öka kostnaderna för att försörja landsbygd/glesbygd med allt som krävs för att leva där. Problemet är väl dock att det samtidigt blir dyrare att köra ut skogsråvaran.
- Nä nä nä... Vi tar bara lastbilar med flera släpvagnar - alltså vi ökar längden och mängden och då blir det ju färre lastbilstransporter. Det kommer att åtgå färre lastbilar och färre chaufförer. En ren besparing!
- Du tycker så Du! Det finns grupper i Sverige som ser biobränsle som framtidens energi. Idag svarar bioenergi för ungefär 32 % av landets totala energibehov.
Jag vet ju att man idag använder bark, rötskadad ved, svartlut och andra restprodukter från skogen. Alla partier vill satsa på bioenergi och om man utnyttjar skogens resurser bättre så får man ut mer energi per areal.
- Men om jag nu fattar vissa saker rätt så vill branschen ta i anspråk cirka 600 000 hektar oanvänd åkermark som man kan odla skog på!
- Det är riktigt men samtidigt minskar ju antalet boendet på landsbygden.

- Jag funderar på en sak... Nu i den våldsamma valpropagandan har jag inte hört eller sett några inslag som skulle främja livet på landsbygden. I den politiska verkligheten finns inte landsbygden kvar.... Där är landsbygden redan bortrationalisera.

Jaha! Jag läste en forskningsrapport som gör gällande att många politiskt betingade jobbsatsningar bara kostar en massa pengar men sällan ger nått verkligt resultat. Ta exempelvis mer pengar till kommunerna för att skapa jobb inom vård och skola. Dom pengarna kommer aldrig fram.
- Men om jag fattat saken rätt så har väl reducerade arbetsgivaravgifter inte heller visat sig vara nån lysande idé. Kanske politikerna skall verka mer i verkligheten än i politikens drömlandskap.
- Skall man tro på statistik och erfarenhet så är detta med vikariatsjobb knappast nån väg in på arbetsmarknaden. Fast det ger onekligen erfarenhet.

- Vi tillverkar inga vapen i Sverige som skall användas i krig. Alla vapen vi tillverkar i Sverige skall inte användas, dom skall bara finnas. Den svenska vapenindustrin finns bara till för att främja sysselsättningen i landet!
- He he he.... Jag kom att tänka på att ett parti som typ Sverigedemokraterna inte har uppstått ur tomma luften. Det finns ju ett upplevt problem som de etablerade partierna inte hanterar!



1 kommentar:

Anonym sa...

Och hur länge håller ett vågkraftverk?
Dom kommer att blåsa åt helvete eller så kommer dom att växa igen och sjunka.

bara så där.... :)