24 september 2010

Fredagen den 24 September 2010



- Veolia sämst i klassen. Jojo det var ord och inga visor!
- Och det var inte vi som sa det heller, nej det var betydligt 'tyngre' instanser.
- Vad är det dom säger: Inställda turer, försenade bussar, bussar med körförbud, bristfällig skyltning, trasiga stolar, saknade nödhammare, missnöjda förare och frånvarande chefer.
- Det låter som om vi ändå dragit det längsta strået. Förare talar om undermålig arbetsmiljö, ointresserade chefer och risiga bussar. Förare säger upp sig eftersom det inte funkar som man förväntat sig.
- Tydligen saknas nödhammare regelmässigt och tydligen är vissa bussar av låg kvalitet eftersom dom redan läcker diesel. Man uppger att arbetsledningen skiter i vad chaufförerna rapporterar och tycker och dom verkar skita i fordonen också.
- Det intryck vi fick var ju att aktievinst går före säkerhet och de resandes väl och ve och det förefaller som fler delar den uppfattningen. Förarna får inte den nödiga fordonsutbildning som krävs för att få displaysystem att fungera och linjekännedom låg inte högst på dagordningen.
- Nu är allt detta givetvis inte Veolias fel enligt Veolia utan oerfarna och dåligt utbildade förare.
- Och vem anställde dessa oerfarna och dåligt utbildade förare då?????????? Jasså det säger Du... var det Veolia själva. Tänk så märkligt det kan bli.
- Linje 100 styrs visst från Borås numera...??? Det finns förare som jobbat på andra trafikföretag tidigare som undrar om Veolia överhuvudtaget vet vad dom sysslar med.
- Polska bussar var i alla fall ingen hit!
- Det är lite lustigt med ett företag som har 80.000 medarbetare, varav 7.200 i Sverige att ständigt dra på sig kritik för att sätta vinstintressen före allt annat. Fast med en fransk ledning och en främlingsfientlig president som skiter i vad de andra medlemsländerna i EU tycker så kanske det blir detta synsättet som genomsyrar organisationen.
- Jag minns att dom fick svidande kritik för nått projekt i Israel också - det innehöll visst också element av religionsmotsättningar och starka vinstintressen. 


1 kommentar:

Anonym sa...

I Umeå önskar man nog att Veolia kom tillbaka. Nobina är 7 resor värre tyvärr.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=378799

CF