06 juli 2009

Måndagen den 9 juli 2009

HUSBIL?


- De här tekniska sakerna är svåra juridiska ting.
- Nu fattar jag inget....
- Om jag sparar ett TV-program när det sänds är det tydligen okey.... men Du får absolut inte ladda ner exakt samma TV-program nån timma efter att det har sänts, nej då får Du vackert vänta på reprisen.
- Det börjar gå upp ett ljus här! Så Du menar att om jag har t ex en ljudbok så får jag utan att vara brottslig låna ut den till mina bröder och min far?
- Så lär det förhålla sig....


- Men jag tyckte boken var ovanligt bra så jag lånar ut den även till mina kusiner, och mina 10 bröder och 70 kusiner lånar ut den till sina nära vänner och så vidare.... Det känns som om gränsen för fildelning är rätt så flytande.....
- Verkar i alla fall så. Tur att vi stängde ner våran lösenordsskyddade FTP-server - för nu får ju privata företag som antipiratbyrån göra lagliga dataintrång. Där rök den rättsäkerheten och i och med att man lättat på den spärren är det ju lättare att lyfta fler spärrar längre fram... man flyttar fram positionerna med till synes legitima krav på kontroll och lättar på den överbelastade polisens arbetsbörda.

- Hur går det med synen då?
- Tillbaka till ruta ett... Totalt blind på ett öga!
- Måttligt kul.....
- Japp! Shit happens! Vi får väl se vad ögonkliniken säger? Jag skickade ett meddelande till dom.
- Och?
- Jo det fungerade för dom ringde och då skulle jag ringa ett direktnummer och det gjorde jag, men dom var på lunch så det får väl anstå tills dom ätit klart. Jag har ändå ingen bil hemma så jag kommer ingen vart ändå på ett tag....
- Nej att bo på landet och bli sjuk är knappast nån hit!

Inga kommentarer: