04 juli 2009

Lördagen den 4 juli 2009



Nostalgi

- Den 17 juni 2001 rullade depåtrafiken i Skene, Tranemo och Svenljunga igång. Tänk att det gått åtta år sedan trafikstarten och 26 februari 2010 är sagan slut.
- Jo så kan man onekligen se saken. Jag minns att dåvarande VD Håkan Stigson hälsade oss välkomna, men jag såg aldrig till honom utan det var Gert Jardle som vi fick att göra med i början.
- Jag å min sida minns att Jörgen Aderstedt hade seriösa funderingar på resekvalitet och hur det skulle kunna mätas. Kunden skulle vara i fokus även här och i hans värld var Västtrafik en kund och inte den faktiska resenären. Nåja han hade många goda idéer!
- Det hade han då. Han definierade kvalité med hur man motsvarade kundens förväntningar. Intressant om man inte har fått veta vad kunden förväntar sig. Men han inser också att det finns faktorer som ligger utanför vår kontroll som dåliga vägbanor, trafikhinder, risigt väder med mera.
- En kul detalj redan 2001 är att han förbannar bussförare som pratar i mobilen under färd, men tycker att ett radiosamtal via mic med sladd är okey. Jag förutsätter att båda formerna har samma syfte. Jag tror i så fall att mobilsamtalet är säkrare, speciellt som radiosystemet redan då 2001 var under all kritik. Sälvklart sköttes mobilsamtalet via handsfree.
- Men vad Du än säger är en mobilsnackande förare en styggelse, speciellt om han håller på att tala mil efter mil.
- Självklart! Sedan var en annan intressant debatt igång även då och jag citerar "Jag förväntar mig att det ska vara behagligt att åka buss. Jag vill inte att bussen stannar med en hård knyck varje gång." Det märkliga med detta är att vi än idag får på passagerare som klagar på bussföraren dom nyss åkte med att han/hon körde som en biltjuv.

- Jojo och genast dök det upp frågor kring hanteringen av bussgods som tydligen var nått nytt för BLs del. I början fanns problemen i Svenljunga där förarna i princip fick sköta lastning och omlastning själva och det utan nån kompensation.
- Jag minns också frågan om vilket som var prioriterat - passageraren eller godset? Svaret var att godset alltid fick vänta om det drabbade passagerarna.
- Den stora nackdelen i början var väl ändå alla onödiga omlastningar i Lockryd som sedemera försvann. Och med de nya låggolvbussarnan 2010 är Bussgodsets saga all.

- Jag minns också att det var megastrul med tjänsterna i Svenljunga och Tranemo i början. Det ändrades och joxades en hel del den sommaren och hösten.
- Jo och 309 Christer Ståhl blir timanställd lägger jag märke till.

- Nått att tillägga?
- Nja - skulle väl vara att Jörgens kvalitetsbegrepp nog aldrig fick genomslag i organisationen. I vart fall syntes dom aldrig till i konkret form på depånivå vilket är synd för det hade verkligen varit nått att stila med. Nu blev det tyvärr aldrig så.
- Då återgår vi till frösaboxen då.... för det när med AC i bussarna är ett riktigt dåligt förarskämt.
- Jag läste någonstans att när förarplatstemeraturen kliver över 25-26 grader är det dax att parkera för då börjar föraren att bli farlig pga av just värmen.
Javisst - och nu frösaboxen.....

Inga kommentarer: