29 september 2006

Rattfylla......

Det är då själva f-n



Strax före klockan fem i går eftermiddag stoppade polisen en Tranemobuss i linjetrafik mellan Länghem och Lockeryd. Busschauffören ombads att lämna ett utandningsprov som var positivt. Det visade sig att mannen hade 0,9 promille alkohol i blodet. Chauffören greps på plats misstänkt för rattfylla och fördes till polisstationen för provtagning. Passagerarna satt kvar i bussen och väntade på att en annan chaufför skulle komma och köra dem mot Borås. Bussen stod still i nästan en timme, vilket får anses klantigt. Det tar max 20 minuter att få dit reservförare.

VD för Borås Lokaltrafik, säger att man jobbar aktivt med alkoholfrågor. Tio procent av alla chaufförer genomgår alkohol- och narkotikatester varje år och ett par gånger om året lämnar samtliga chaufförer ett utandningsprov. Vi utbildar även arbetsledare så att de ska känna igen tecken som visar att en person har alkoholproblem, säger han.
Det finns ingen sådan kontroll på depåerna bör påpekas.

På Borås Lokaltrafik finns enligt VD mätutrustning som ska användas om det finns misstanke om att någon av medarbetarna inte är nykter. Enbart för stadstrafik ej regiontrafik.

Frågan är om dessa åtgärder är tillräckliga. Rattonykterhet får inte förekomma hos oss. Vår bransch har nolltolerans när det gäller alkohol. Enligt föreskrifterna ska en chaufför vara alkoholfri tolv timmar innan körningen, säger VD. Gapflabb - det finns många som inte ens bryr sig om det kravet - tyvärr. Dessutom är det i praktiken omöjligt att kontrollera efterlevnaden. Det är upp till var och en förare att respektera etiken för yrkesförare och den tycks bli sämre med åren.

Han tror att det aktuella fallet kommer att påverka diskussionerna kring alkolås i bussar. Själv är han splittrad i frågan. En sådan man kommer alltid att slinka igenom, men risken för det är mindre om bussen är utrustad med alkolås. Det beror väl på vem som startar bussen? Samtidigt är det väldigt dyrt att sätta in låsen i bussarna, säger han. Alkolås är ett trubbigt instrument. Vem som helst kan ju blåsa igång bussen - det behöver inte vara föraren. Det är främst attityden till rollen som proffsig yrkesförare som måste påverkas och idag går samhällets signaler käpprätt åt fel håll. Bussförare är handelsvara och man sätter vem som helst bakom ratten efter snabbutbildning. Respekten för yrket och de krav som borde finnas raderas ut - vilken idiot som helst kan ju köra buss och man kollar knappast lämplighet eller fallenhet. Det syns tydligt på flertalet av BL's bussar som varit i kontakt med det mesta som kan stå ivägen. Skrapade, skrynkliga och skadade fordon rullar i trafik. Yrkesstoltheten har slagits ihjäl med storsläggan.

Vad kommer att hända med chauffören nu? Han blir avstängd med omedelbar verkan eftersom han inte har körkort. Sedan får vi se om det blir aktuellt med rehabilitering. Mannen, som är i 60-års åldern, har kört buss rätt så många år, både linjetrafik och beställningstrafik. Efter provtagning försattes han på fri fot.

Åter till Hemsidan

Inga kommentarer: