07 september 2006

Nya svek från BL

Bussavtal dyra för Borås


Avtalen med Västtrafik är på väg att bli en dyr affär för Borås. Kommunen kan tvingas lägga ut ytterligare 20 miljoner kronor. 12 miljoner kronor i ägartillskott och cirka åtta miljoner på grund av lokaltrafikens förluster på linjetrafiken till Svenljunga och Tranemo. Ägartillskottet på 12 miljoner kan Borås inte komma undan på grund av det nya aktieägaravtalet, säger ordföranden i Västrafik Sjuhärad Arne Björling.
Trots kritik från Björn Berquist, moderat kommunstyreleordförande i Borås, så är det är så gott som omöjligt att ändra avtalen. Borås har skrivit på det aktieägaravtal som reglerar hur mycket kommunerna ska betala. Men man har uppenbarligen inte varit medvetna om hur det skulle slå. Men det kan bli än dyrare för Borås för samtidigt så kör Borås Lokaltrafik i dag linjetrafiken till Svenljunga och Tranemo. Det går med förlust med en och en halv miljon kronor årligen och det vill bolaget slippa och har sagt upp avtalet. Men styrelsen för Västtrafik har hittills sagt nej. Får inte Borås lokaltrafik säga upp avtalet är man fast fram till år 2009 och det kostar mellan fem och tio miljoner kronor i förlust utöver de extra tolv miljonerna som ska betalas till Västtrafik.
BL har sagt upp avtalet för trafiken på Svenljunga och Tranemo utan att först informera den personal som berörs. Det är alltså via Radio 7H som personalen plötsligt får veta att deras anställning är i fara och inte alls säker fram till 2009. Det tycker jag är jättetaskigt av BL - men å andra sidan helt i linje med deras syn på sin egen personal.

Bredband


Nu har Svenljunga Depå fått bredband. Lite märkligt kan tyckas eftersom BL samtidigt vill snabbavveckla depån. Å andra sidan kopplades det in några dagar innan det "läckte" ut att BL hade sagt upp vårt avtal.
Med att vi skulle läggas ner har vi förstått sedan länge - det finns flera tecken på detta. Försämrade arbetsvillkor, ingen förarcertifiering (eller andra utbildningsåtgärder), inga personalsamtal, inga personalsatsningar osv - allt för att reducera personalkostnaderna innan en avveckling är ett faktum.

Som förare på Svenljunga Depå vill jag avråda att påta sig ekonomiska åtaganden som sträcker sig över tid, det är inte alls säkert att Du kan fullfölja dessa.


Åter till hemsidan

Inga kommentarer: