26 maj 2011

Torsdagen den 26 maj 2011

Roy: Det är uppförsbacke både här och där i verkligheten.

Bo: Är det klart nu då?
Roy: Vadå klar?
Bo: Det nya fantastiska Bussföraravtalet för 2011 till 2013!
Roy: Jasså det.. Jo dom säger så men jag vet inte. Det ser som vanligt betydligt bättre ut på papper än vad som kommer att ske i verkligheten. Jag tänker bara på en sådan simpel
sak som vid byte av entreprenör. Där har egentligen inte hänt ett skit. Anställningstryggheten har inte stärkts det minsta och skrivningen att arbetsgivaren skall ha starka skäl
för att provanställa personal från det bolag som förlorade upphandlingen betyder inte mycket eftersom han inte är tvungen att ta över en enda gubbe eller gumma.
Bo: Men Kommunal tycker att dom stärkt anställningstryggheten.
Roy: Man kan ju inte göra annat än att försvara det avtal man tecknat och skryta med det inför medlemmarna, men det betyder inte med automatik att det är bra! Ta en sådan sak
som att det torde vara rätt logiskt att man börjar och slutar på samma plats. Det hände inget där så en bussförare med lite oflyt kan ha flera mil hem och för den restiden och den resan får man inte betalt. Han/Hon har ju slutat jobbet för dagen. Sedan vet ju ingen när nästa förbindelse "hem" kommer så Du kan plussa på med väntetid också.
Bo: Det där är ju skit rent ut sagt. Om det inte vore brist på arbetstillfällen totalt sett skulle branschen inte ha en enda förare. Det hjälper knappast att lönerna ökar med cirka 808:--/månaden om det samtidigt innebär att jag skall offra ännu mer av min fritid på att resa för arbetsgivaren.
Roy: Intressant där att medellönen är 22.600:--.
Bo: Vad fasen hjälper det när pensionen är 9.000:--
Roy: Jag hade hoppats på en justering av pensionen.
Bo: Dröm och glöm!
Roy: Jag läste en intressant forskarrapport om arbetsvillkoren för bussförare. Den säger bland annat att den numera avreglerade bussbranschen ställt till det för förarna genom att helt nya anställningsformer införts och att bolagen ser till att effektivt utnyttja personalen. Detta med att läsa och tolka kollektivavtal verkar vara jämförbart med hur det blir när djävulen läser bibeln. Man konstaterar att branschavtalen inte anpassats till lagen om anställningsskydd.
Bo: Det skall gudarna veta att bussbranschen har genomlidigt enorma förändringar efter avregleringen 1989. Innan avregleringen var bussbranschen inriktad på att tillgodose allmänhetens behov av transporter, men nu är den inriktad på att överleva ekonomiskt och skiter fullständigt i allmänhetens behov.
Roy: Det tror fasen att det är så. Privata bolag har som mål att gå med vinst inte att ge service till allmänheten. Deras huvudmål är att pressa ner driftskostnaderna och vad det leder till vet vi rätt väl vill jag påstå.
Bo: Jo det har vi både sett och läst om. Grejen var väl att sälja så billiga fordonskilometrar som möjligt. Det bästa sättet att göra det är att offra personalen. Den personal man lever på. Då får man på köpet en hög personalomsättning och en helvetes massa timanställda.
Roy: Och så krävde man att riksdagen skulle sänka åldern för att bli bussförare från 21 år till 18 år för att kompensera för omsättningen.
Bo: Precis. Samtidigt har vi nu timanställningar, behovsanställningar, intermitentanställningar och allt vad man nu döpt dessa märkliga anställningsformer som Du inte ens hittar i bussbranschavtalet! Väldigt få nyanställda bussförare får tillsvidareanställning idag.
Roy: Ur företagens synpunkt är ju detta jättesmart - inte en bussförare öppnar munnen för att protestera för då blir dom snabbt av med sitt uppehälle. Vilken dröm för en arbetsgivare - en knäpptyst personal.
Bo: LAS, eller Lagen om anställningsskydd, från 1982 är i princip tvingande till förmån för förarna, men både Du och jag vet att den dagligen kringgås av både bolag och lokalt fack.
Roy: Bussarbetsgivarna har varit väldigt duktiga på att förhandla bort LAS-reglerna i kollektivavtalen och Kommunal kallar det en seger för dom. Personligen fattar jag inte hur
dom tänker. Bolagen ville ju främst ha bort reglerna kring tidsbegränsade antällningar samt turordningsregler.
Bo: Man kan ju undra när man nu läser att Kommunal äntligen fått ett avtal som "tvingar" arbetsgivaren att komma med starka skäl för att provanställa. Sanningen är ju att dom tidigare supit bort LAS-reglerna.
Roy: Minns hur det är med MBL-reglerna. Det är en liten gullig ankdam mellan bolaget och det lokala facket. Eftersom alla i det lokala facket är timanställda är det knappast någon som höjer rösten. Detta är ena cirkusen och de dumma jönsarna i facktoppen värnar bara om att dom själva får en fet pension. Inte med ett pennstreck visar dom att man värnar om sina medlemmar.
Bo: Kommunal har väl i många fall ersatt den lokala fackklubben med lokala arbetsplatsombud för att göra sig ännu svagare. För det finns ju inget som säger att ombudet är visstidsanställt eller ens bryr sig om kollegornas väl och ve. Rätt troligt att ombudet har en väldigt osäker anställning.
Roy: Det är rätt löjligt att man i avtalet kan läsa om lokala överenskommelser när det inte finns någon lokal nivå i Kommunals organisation. Jag hörde för övrigt att formuleringarna i bussavtalen varit rätt glidande. Visstidsanställning kunde ske vid vikariat och när ett behov av extra arbetskraft behövdes. Dessutom kunde man inte visstidsanställa förare som fyllt 65 år utan enbart ge dessa en osäker timanställning. Tolkningarna av dessa olika formuleringar sätter verkligen fantasin i rörelse.
Bo: Då är vi tillbaka där vi började med andra ord. Facken har själva förhandlat bort de lagregler som skulle skydda medlemmarna och man kan verkligen undra varför?
Roy: För en högre lön så klart. sådant går alltid hem tills det går upp för förarna att de blivit lurade och då är det för sent att protestera eftersom arbetslöshet är det andra alternativet. När Du sedan blir bortsorterad vid nästa upphandling kommer Du att upptäcka att det INTE är Din anställningstid hos bolaget som räknas utan hur många timmar Du lyckats samla ihop bakom ratten. Snacka om att bli lurad en gång till.
Bo: Jag har lagt märke till en annan häftig grej. Bussavtalet har förhandlat bort arbetstidslagen och lite andra käcka saker. Jag minns hur det var på den tiden man jobbade under metalls avtal. Då man jobbade tvåskift till exempel så var man helledig med lön varannan fredag som kompensation. I bussavtalet har Du ingen kompensation för varesig obekväm arbetstid eller för helger. Du får i bästa fall ut 104 fridagar per år som motvarar antalet veckobundna lördagar och söndagar. Det är allt!

Nora: Nej gubbar nu har ni tjôtat nog för en bra stund. Nu går vi och fikar istället!











1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker det är kanon det du skriver,
Tyvärr är folk på det viset att man inte väljer de som är lite framåt och kanske anses kontroversiella men med en riktig syn på vardagen.
Utan istället nomineras folk utan ambitioner , folk som inte vill ge sig i klinch med orättvis och orättfärdig miljö på arbetsplatsen.

Kontroversiell kommunalare