19 maj 2011

Onsdagen den 19 maj 2011

Bo:"Iranska från början, men hon har växt upp här i Sverige...."
Roy: Hallå eller, när upphörde hon att vara iranska? Hon sjunger ju på persiska och i Iran får tjejer inte synas än mindre höras.
Bo: Medge att det låter märkligt - i Iran talar man persiska. Landets gamla namn var Persien så numera borde man väl tala iranska eller???

Roy: Regeringen är tydligen väldigt engagerade i krogsvängen just nu. Det handlar både om lägre momssatser och längre öppethållande och tillstånd att servera sprit.
Bo: Vet Du vad Roy! Jag önskar att regeringen hellre engagerade sig i att jag har råd att gå på krogen. Jag känner att det vore betydligt smartare.
Roy: E Du go eller... Det är ju för regeringsledamöternas skull man justerar villkoren för krögarna. Regeringsfolket lever ju delvis på Stockholms Krogar har vi förstått.

Bo: Aha... då fattar jag varför äldre är rättslösa på äldreboende. Där råder ju anarki.
Roy: Så klart det gör. Äldreboende är en tjänst som man köper på marknaden. Marknaden gillar inte kontroll.
Bo: Det gör visst inte Försäkringskassan heller. Regeringen har strypt deras budget och samtidigt förvägrat dom att stänga servicekontor.
Roy: Då får dom väl göra om dessa till Intranetbaserade servicekontor. Personlig service på distans.
Bo: Samma princip som gör att bankerna nu försöker inbilla folk att 2,55% är en hög ränta. Man hoppas på att folk har kort minne uppenbarligen.
Roy: Antagligen! Det var ju inte så rasande längesedan som 10% utlåningsränta var ocker och i lag straffbart.

Bo: Jag blir alltid lika förvånad varje gång jag ser insändare eller artiklar som inte inser att Västtrafik uppfattar sig som ett vinstdrivande företag.
Roy: All trafik som inte är "lönsam" tas bort och man lägger huvudparten av resurserna på regionens huvudkommun Göteborg.
Bo: Alltså jag misstänker att Västtrafik samarbetar med de krafter som inför stadstull både in och ut ur Göteborg. Man vill skaffa gruppen fler som tvingas bilpendla och betala stadstullar.
Roy: Nja! Jag tror nog att det mer handlar om att utombys som pendlar till Göteborg stjäl arbetstillfällen från boende i staden och så kan man ju inte ha det.
Bo: Jag läste att Västtrafik nu skall satsa på så många bussbyten som möjligt. Dom hade visst gjort en jättelik utredning och kommit fram till att många bussbyten ökar tillgängligheten.

Roy: Apropå resande och smart resande så anser inte Göteborgs Stad att åka EU-moppe är ett smart val att resa. Man jämställer EU-moppar med bilar. EU-moppar skall parkeras på en P-plats och inte i ett cykelställ och den ljuvliga grejen att även om 10 EU-moppar delar på en P-ruta skall varje EU-moppe betala P-avgift. Det visar inställningen till dessa fordon.
Bo: Men den 'gamla' mopeden får stå i cykelstället ju.
Roy: Den har ju ingen registreringsskylt ju. Jag medger att det hela verkar lite intelligensbefriat.

Bo: Jag såg att det faktiskt finns en grupp i samhället som faktiskt har sämre "lön" än oss. Det är dom som går på Fas 3. Dom får 223:--/dagen vilket innebär cirka 4460:-- per månad.
Roy: Men då är dom berättigade till försörjningsstöd enligt socialtjänstlagen eller har regeringen satt den lagen ur spel?
Bo: Tillsammans med skäliga kostnader för vissa andra behov avgör riksnormen nivån på försörjningsstödet. Beloppen bestäms av regeringen inför varje nytt kalenderår och gäller som miniminivå för de behov som den ska täcka. I försörjningsstödet ingår också skäliga kostnader för boende, hushållsel, arbetsresor,
hemförsäkring och medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa. Vad som ska ingå för dessa poster bedöms individuellt men normalt ingår den faktiska kostnaden om den är skälig.
Roy: Det låter verkligen som FAS 3:arna har rätt till försörjningsstöd! Frågan är väl hur många som kommit på att dom har den lagliga rätten. Tror knappast att man lär ut det på FAS 3-förvaringen.

Bo: Men jag gillar Bodil Jönssons formulering: Att bli pensionär ska inte vara att inleda sin egen avveckling.
Roy: Men det är ju precis det de handlar om! Vi hade mer pengar med 70% A-kassa än som pensionärer och då är det nått som är grundläggande fel.
Bo: Det måste vara moderatjävlarnas fel eller?
Roy: Inte en susning.
Bo: Intressant är att Bodil tycker att pension skall innebära att vara en aktiv, kunskapande och samhällsdanande människa.
Roy: Hur ser försörjningsnivån ut för en sådan individ?
Bo: I den allmänna pensionen finns det en del som heter garantipension. Det är ett grundskydd för den som har haft låg eller ingen inkomst under livet. Garantipensionen garanterar att ogifta personer inte får lägre pension än 7597 kronor i månaden före skatt (2011) och att den som är gift inte får mindre än 6777 kronor i månaden före skatt i pension (2011). Garantinivån bygger på att man bott i Sverige i 40 år. Särskilda regler kan gälla för de som kom hit som flykting. För oss som är född mellan 1938-1953 finns det ett garantitillägg. Det garanterar att din inkomstpension inte blir lägre än den tilläggspension du tjänat in till och med 1994. Garantitillägget och garantipensionen betalas ut tidigast från och med 65 års ålder.
Roy: Så vi får alltså enbart garantipension efter 46 år på arbetsmarknaden. Du då vill jag hellre få 70% a-kassa. Det ger en drägligare inkomst. Jag vägrar att jobba på min egen avveckling! För övrigt vill jag bara meddela att varken Du eller jag har fått något garantitillägg trots att vi är födda mellan 1938 och 1953.
Bo: Jag gjorde ett besök på socialstyrelsens hemsida där jag gjorde en provberäkning av försörjningsstödet och det visade sig att vi har rätt till ett regelbundet försörjningsstöd på cirka 6500 kronor.
Roy: När fasen kommer dom pengarna?
Bo: Inte en susning!

Inga kommentarer: