24 maj 2011

Tisdagen den 24 maj 2011

Bo: Knäppt va ordet!
Roy: Vadå knäppt!
Bo: Vi svenskar lägger allt mer pengar på smarta mobiler och små bärbara datorer. Visste Du att snittet ligger på 370 kr per månad för varje hushåll?
Roy: Nä nä nä... Varken Du eller jag lägger några 370 kr i månaden på sådant, vilket betyder att de hushåll som lägger pengar på det u själva verket lägger ännu större summor än futtiga 370 kr.
Bo: Där har Du förmodligen helt rätt!

Roy: Tänk att det är så förbannat roligt att slå sönder busskurer av glas.
Bo: Stackars ungdomsgäng. Dom har så liten egen initiativförmåga så dom måste gå ut och slå sönder saker i det offentliga rummet för att få tiden att gå.
Roy: Det är onekligen trist att dagens ungdom måste sysselsättas av andra - tydligen har det gått så långt att om man inte kan gå till exempelvis en ungdomsgård och bli sysselsatt så är man körd. Förmågan till att ta egna positiva initiativ har tydligen inte blivit tränad alls på dagens unga. Dom skall matas med färdigtuggad sysselsättning.
Bo: Det verkar fasen inte bättre, men å andra sidan vet jag att ungdomar som försökt skapa egna icke destruktiva aktiviteter blev antingen stoppade eller fick betala dyrt för att få tillgång till skattefinansierade lokaler. Jag misstänker att i botten ligger många gånger kommunal snålhet. Man ger aldrig ungdomarna en chans till egna aktiviteter!
Roy: Jag tror att det kan finnas ett annat samband också. Jag betonar tror! Med föräldrar som båda måste jobba för att klara vardagen har barnen väldigt lite vuxenkontakt. Dom är i värsta fall kollektivt uppfostrade på dagis och i skolan och egentligen är det ingen som riktigt bryr sig. Dessa barnen bara finns utan egentlig kontakt med vuxenvärlden och verkligheten så dom skapar sina egna regler.

Roy: Det där TV-programmet Mästarnas Mästare har ett intressant inslag. Jag tänker på nattduellen där en svagpresterande kan slå ut en högpresterande. Först skall man tävla i lite udda tävlingsgrenar och sedan kan den som kommer sist ändå slå ut en av sina duktigare konkurrenter.
Bo: Det är ju verkligen frågan om vinnaren i alla lägen verkligen är en Mästare eller om slumpen har fått avgöra! Men vad jag förstår så har deltagarna ändå gått med på dessa lite bisarra regler och då är det väl i sin ordning då!
Roy: Det stör i alla fall mitt sinne för rent spel.

Roy: Det var nog det knäppaste jag sett. Fyra av tio bryr sig om vad som står i det årliga pensionsbeskedet. På företaget Collektum tycker man det är synd eftersom man enligt dom kan påverka storleken på pensionen man får i framtiden.
Bo: Jag tycker att AMF-chefens Peru-besparing är något som skulle ha kommit ALLA som sparar i AMF tillgodo. Det hade verkligen varit kreativ förvaltning av pensionspengarna. Som det nu är framstår det mer som man skor sig på andras bekostnad!
Roy: Är det inte lite det som är meningen med hela pensionssystemet? Att sko sig på andras bekostnad! Folket på AP-fonderna beviljar sig feta bonusar på spararnas bekostnad och staten brandskattar pensionsspararna när det är brist i stadskassan.
Bo: En sak reagerar jag dock på. Det påstås komma TVÅ kuvert i brevlådan. Ett orange som handlar om den allmänna pensionen och ett rött som handlar om tjänstepensionen. Jag kan ta gift på att varken Du eller jag fått nått rött kuvert någonsin. 
Roy: Nä nått rött kuvert har vi aldrig fått.
Bo: Jag blir lite förvånad när jag läser att alla anställda i kommuner och landsting skall få sina avgifter för pensionssparande sänkta. Så dom har gått med på att få en lägre pension när det är så dags? Man kan verkligen undra!
Roy: Du har fattat fel. Det är förvaltarna som bara får luncha på kaffé Opera två gånger i veckan mot tidigare varje dag. Kanske blir deras fallskärm några promille mindre också. Det är lite oklart ännu!
Bo: Aha - det är så det ligger till.... Passade man på att sänka lönen för LO-topparna också och lägga dessa pengar i pensionssystemet?
Roy: Har inte hört nått om det. Låter inte speciellt troligt!

Roy: Jag hörde att Niklas Wikegård skall börja på TV4 och då frågar Aftonbladet i vilken kanal ser Du helst Wikegård. Alternativen var SVT, TV4 och Viasat. Personligen saknade jag ett alternativ. I ingen kanal alls! Jag tycker nog att frågan var ledande.
Bo: Men herreje Roy. Det fattar Du väl att Niklas Wikegård går dit pengarna finns. Han är ju ändå en del av sportens värld och då går man dit man får bäst betalt. Allt annat vore märkligt. Idrott av idag är en storindustri och ska inte förväxlas med det gamla begreppet sport som förbrödrar. En så kallad idrottsman är i dessa sammanhang en högt betald gladiator som kan offras när som helst.
Roy: För övrigt tror jag inte att SVT är skakat heller. Det är bara ett sätt för Aftonbladet att sälja lösnummer! Allt för profiten är ledordet!

Bo: Apropå just profit så har nu Sverige fått besök av USA's terroristjägare.
Roy: Vad sa Du? Terroristjägare?
Bo: Mmmm. Det är de som letar upp misstänkta terrorister som kan hota USA's sätt att förbruka världens resurser och 'the american way'. Dom avlivas på plats. Rättegång och annat trams är till för mesar!
Roy: Så amerikanska terroristjägare opererar runt om i hela världen?
Bo: Självklart. Amerikansk lag gäller i hela världen, men det trodde jag Du visste. Du hörde ju vad Obama sa här om dagen. Alla som ens misstänks hota USA's sätt att ta för sig av alla värdens naturtillgångar är ett hot mot USA och skall elimineras.
Roy: Nu fattar jag vad Du menar med profitintressen! Fast jag fattar inte de som skriker att USA ska ställas till ansvar för att ha kränkt Sverige. En mygga kan inte bita en elefant. Det blir liksom bara löjligt. Det måste i så fall bli EU som ställer USA till ansvar.
Bo: EU kommer aldrig att kunna enas om någonting. Det är på tok för många nationella intressen som spelar in. De stora länderna i EU är inte intresserade av all låta sig styras av EU-parlamentet eller någon annan överstatlighet. Aldrig på tusen år! Det är också enorma kulturskillnader inom EU och vaken Tyskland eller Frankrike är intresserade av att bli multikulturella. De värnar verkligen om sina nationella särdrag. Man till och med dubbar inslag i TV som inte talar landets språk. Storbritanniens medlemskap i EU fattar jag inte för dom verkar var emot precis allt!

Roy: Nu har nått svenskt bibliotek fått pris för att man har böcker på all världens språk.
Bo: Okey... det där är något som övergår min fattningsförmåga, men det är nog jättebra eftersom man fått en belöning. Jag fattar bara inte hur ett folk skall kunna bli ett folk om man inte ens talar samma språk. Sedan kan nog detta med delad lojalitet vara bra för då är det ointressant att starta krig hoppas jag.
Roy: Men om vi blir angripna av deras landsmän och landskvinnor då? Medge att det uppstår en intressekonflikt.
Bo: Onekligen. Jag har alltid trott att gemensamt språk och gemensam historia och kultur är det som skapar ett folk. Jag tänker t ex på kurderna som inte har något eget land längre och som envetet håller fast vid sitt språk och sina seder i nått desperat försök att hålla kvar det kurdiska. Samerna i norr gör samma sak i Norge, Sverige, Finland och Ryssland. Skulle dom ha fel då alltså? Är det inte språk och kultur/historia som skapar ett folk!?
Roy: Det där var en komplicerad fråga - vågar inte komma med några klara och färdigtuggade svar.

Bo: Lade Du märke till att ordet dyrka användes när man snackar om Bob Dylan. Det låter som en ny Gud sett dagens ljus!
Roy: Världen är fylld av nya Gudar!

Nora: Kom nu gubbar, det är fika... Sluta sitta där på bänken och tjafsa!
   


Inga kommentarer: