27 april 2012

Fredagen den 27 April 2012

SONY DSC

Bo: Jag blir så trött på alla dessa neddragningar och tjafs om non profit i välfärden.
Roy: Jag håller med Dig Bo. Antingen är det nått vårdföretag eller hemtjänstföretag som inte följt de uppsatta kvalitetskraven. Man har tagit lite genvägar för att plussa på vinsten.
Bo: Men det är lika mycket protester mot färdiglagad mat och då inte minst om cock and chill mat.
Roy: Och jag skall ge Dig en hint Bo. Jag är så djävla trött på alla dessa engelska uttryck som är insprängda i svenskan.
Bo: Vissa saker skall man bara skita i. Toaletten är ett exempel. Men nu var det djupfryst mat som lagas i nått tillagningskök som i princip kan ligga var som helst i världen. Men det handlar ju också om neddragningar eftersom kommunerna måste spara.
Roy: Det är då man får läsa om personal som protesterar mot neddragningar och fler deltider. Det är nu jag undrar om man verkligen reagerar å de äldres vägnar eller om man är rädd om det egna jobbet. När jag lusläser dessa artiklar handlar det väldigt ofta om delade arbetspass, neddragning av timmar med mera.
Bo: Och så hittar Du tjuriga politiker som tycker det är för djävligt att personalen går till tidningarna. Detsamma tycker också de politiker som förordar cook and chill. Dom äter ju inte den maten själva sju dagar i veckan.
Roy: Det skulle se ut det! Nej dessa fantastiska politiker pratar bara om valfrihet i vården och omsorgen. Då krävs en mängd kommersiella aktörer i multinationella företag.
Bo: Vart tog kooperativen vägen? Hur har det gått för de ideella föreningarna och stiftelserna? 
Roy: Svaret är att ingen satsar kapital på icke vinstgivande verksamhet! Snacket om non-profit följs inte upp av handling från politiskt håll.
Bo: Det påminner mig lite om att skillnaden mellan rik och mindre rik ökar. Fast det jag lite fastnade för var en läkare som slår fast att man inte längre har tid att lyssna på patienterna. 15 minuter per patient har stora likheter med det löpande bandet.
Roy: Ha ha ha…. Du skall inte inbilla Dig att politikerna har råd att sätta patienten i fokus. Det skulle bli fruktansvärt dyrt. Nej här handlar det om kejsar Mammon och inget annat. Enda gången patienten är i fokus är på valdagen vart fjärde år.

Inga kommentarer: