08 maj 2012

Tisdagen den 8 Maj 2012

Roy: Otack är världens lön. Om man berättar för Länstrafiken i Västerbotten att deras busskorts-system har brister blir dom sura och polisanmäler Dig.
Bo: Vem vill skylta med ett uselt och sårbart datasystem. Ingen och det är billigare att polisanmäla än att fixa till bristerna. Har man lyckats manipulera deras system och sedan varit dum nog att berätta det för dem får man nog skylla sig själv.

Roy: Västtrafiks så kallade biljettsystem är verkligen ett unikt misslyckande. Kontantkort måste man även visa för ett tveksam läsare även då man kliver av. Men de större bristerna är att det inte går att se hur mycket pengar Du har kvar eller när periodkortet löper ut.
Bo: Hur går det för de som varken använder bankkort eller har mobiltelefon?
Roy: Välj annat färdsätt! Om Du varit på fest utanför staden välj INTE Västtrafik för närmsta försäljningsställe är många långa mil därifrån. Systemet är inte anpassat för tillfälligt resande utanför stora tätorter.
Bo: Jag läste en jätteunderlig insändare i GP som gjorde gällande att det skulle finnas magnetremsor på Västtrafikkorten numera. Jag måste tillstå att jag inte fattade ett smack.
Roy: Jag tror att vederbörande inte hade något bättre ord för den lilla radiosändare som finns inbakad i kortet. Den första varianten skulle fungera i cirka 3 år och nyare varianter skall fungera i 5 år innan energicellen tar slut.
Bo: Kanske har Du rätt! Men en sak som alltid verkar förekomma i alla insändare är hur systemet slumpvis debiterar en given resa. Det är inte en gång som passagerare upptäckt i efterhand att systemet tagit olika mycket betalt för en given resa.
Roy: Kanske Västtrafik skall sluta och gnälla på att dom förlorar så och så mycket på fuskåkningen och istället berätta hur mycket extra dom tar in på alla överdebiteringar som systemet genererar.

Bo: Nu börjar man montera upp betalstationerna i Göteborg och första januari nästa år skall systemet vara igång. Allt går ut på att man får en faktura från Transportstyrelsen. Man kan alltså inte betala på plats eller något liknande.
Roy: Posten kommer att bli jättelyckliga. Tänk vilken mängd brev det kommer att generera. Och sedan undrar jag hur många avställda fordon med mera som kommer att passera dessa kameraspioner.
Bo: En sak är i alla fall säker. Göteborg är en stad till man ska undvika i framtiden. Det gäller att hitta nya vägar till Jörlanda och Bohus. Sedan är det en sak jag finner märklig och lustig. Att utryckningsfordon ska slippa trängselskatten är väl en sak, men att bilar med CD-skylt ska vara undantagna är lite märkligt. Alla turister som kommer med färjorna och som INTE har svensk registrerings slipper också att betala. Faktiskt alla fordon med utländsk nummerplåt samt motorcyklar.
Roy: Kan det bero på att en MC har nummerskylten där bak tro? Sedan tror jag inte att Transportstyrelsen kommer att få tillgång till alla länders bilregister. Det kommer att gynna anlitandet av utlandsregistrerade lastbilar på bekostnad av de svenska. Det fanns inget undantag för lastbilar nämligen. Det fanns inte heller något undantag för bussar under 14 ton vilket bland annat torde innebära ytterligare kostnader för att anlita färdtjänst.
Bo: Det skall bli intressant att sitta på avstånd och följa dramat. Undrar om skatten är avdragsgill i deklarationen? Jag tänker på resor till och från arbetet.

Inga kommentarer: