10 april 2012

Tisdagen den 10 april 2012

Roy: Så var påsken över säger dom.
Bo: Vadå påsken? Jag har då inte märkt någon skillnad.
Roy: Det var ju änna det jag menade. Jag har inte heller märkt någon skillnad. Det händer inte så mycket i vår trånga begränsade värld. Vi har helt enkelt blivit avskärmade från resten av verkligheten.
Bo: Det är kanske ett av prisen man får betala för att bli fattig pensionär. Bristen på russelpengar får ju sina konsekvenser. Det gäller att få en väldigt begränsad ekonomi att rulla runt.
Roy: Detta med fattigpensionärer är ju egentligen en svaghet i pensionssystemet. Ingen sa åt mig när jag var 20 år att jag skulle kolla att min arbetsgivare betalade in min pension.
Bo: Din arbetsgivare betalade inte in Din pension när Du var 20 år. Han betalade till den tidens pensionärer. Systemet bygger på att vi fortplantar oss duktigt och att alla har ett jobb att gå till. Ingen kunde på den tiden ens föreställa sig att stora grupper skulle avstå från att sätta barn till världen men ändå kräva pension.
Roy: Och ingen trodde väl att den globala ekonomin skulle exportera alla jobb till låglöneländer heller. Det är ju klart att om man inte sätter nya barn till världen och när de barn som ändå kommer till världen inte får jobb så kollapsar systemet.
Bo: Du tror som jag att kopplingen mellan barn och pension inte längre är uppenbar och självklar i de moderna västerländska samhället?
Roy: Precis så tror jag. Dessutom läste jag en artikel om hur de svenska pensionerna gradvis försämrats i Sverige. Så kallat privat pensionssparande är numera en otroligt lönsam verksamhet för banksystemet, men knappast för de blivande pensionärerna.
Bo: Visste Du att 2011 var garantipensionen blott 6.777 kronor per månad före skatt. Jag undrar om det finns någon som klarar av att leva på den summan? Däremot får vi ju ofta höra i TV och läsa i tidningen om hur kommunernas sociala kostnader hela tiden stiger.
Roy: Då är vi alltså tillbaka till att ungdomsarbetslösheten är otroligt hög och att samhället inte har råd med detta.

Bo: Med tanke på detta snack blir jag så arg när jag ser reklam för så kallade seniorlån. En variant på bedrägeri som gör att jag ser rött.
Roy: Du skall sätt Din villa, Ditt sommarhus eller Din bostadsrätt i pant för att på så sätt få ut de sista korvörena att konsumera upp innan Du lägger näsan i vädret. Efterlevande får inte ärva ett skit och banksystemet kan sko sig på Dig minst två gånger. Dels på Ditt pensionssparande och dels på att Du vill ha lite av de russelpengar som banksystemet lurade Dig på under tider Du sparade.
Bo: Blåst minst två gånger är verkligen en träffande beskrivning! Att sedan pensionärstidningar tar in annonser av den typen känns nästan som en tredje blåsning!

Inga kommentarer: