01 december 2010

Onsdagen den 1 december 2010

Då är vi inne i julmånaden då och jorden snurrar vidare. Detta med Wikileaks är lite intressant för det förstärker bilden av hur USA ser på sin omvärld! Det verkar som om omvärlden enbart är en resurs för att stödja den amerikanska livsstilen och det skall vara billigt dessutom!

Jojo Du kanske har rätt, det kan i alla fall se ut så. Men nu är jag nog mer intresserad av mer närliggande ting som t ex resultatet av apoteksreformen som Du och jag resonerat om tidigare. Jag hittade här om dagen ett typisk lokal insändare från en storstadsbo. Han tycker ur sitt grodperspektiv att apoteksmarknaden blivit bättre och att öppettiderna förlängts samt att tillgängligheten ökat. Han har inte märkt ett dyft av sämre service och dålig lagerhållning.

Han levde i sin egen isolerade lyckliga värld. Man skall inte håna honom för det - han visste inte bättre. Han kanske aldrig varit utanför Majorna! Verkligheten ser lite annorlunda ut från vår horisont. Av 140 nya apotek tillkom (2) två utanför storstäderna. Annars är den mest påtagliga förändringen för oss att apoteken slutat hålla lager på sällanköpsmediciner. Livsviktiga preparat har blivit beställningsvara och vi som har en bit att åka måste åka 2 till 3 gånger tur och retur apoteket innan vi får våra tabletter med mera. Knappast ens miljövänligt.

Knappast! Reformen kräver en betydligt bättre framförhållning från oss som är beroende av apotekets gamla kärnverksamhet. Den nya kärnverksamheten tycks vara rena konsumtionsvaror! För övrigt kan man fråga sig om ett apotek med en ägare får kontakta ett annat apotek med en annan ägare utan att Konkurrensverket opponerar sig. Att skapa ett gemensamt datasystem där olika apotekskedjor kan titta i varandras lager är olagligt! Det är ett exempel på en praktmiss i privatiseringen.

Det finns ju glada laxar som envist håller fast vid att tillgängligheten ökade tack vare apoteksreformen och det är som sagt en sanning i städerna på bekostnad av just landsbygden.

En annan liten nackdel tycks vara möjligheten att byta vara – privatiseringen har fått apoteken att fokusera på vinst istället för folkhälsa. Och sedan var det detta med fullmakt. Jag kunde ju gå till vilket apotek som helst och plocka ut medicin till min fru men se det går inte längre om jag inte ser till och registrera fullmakt i alla de nya apoteksbolagen. Valfrihetens tid är över i många avseenden. Nej för vår del har reformen enbart betytt att vi får betydligt sämre service och att de få apotek som finns inom rimligt avstånd inte kan och får samarbeta eftersom dom har olika ägare.

Skall vi snacka kollektivtrafik en stund nu eller?

Det kan vi väl göra. Vad har Du på hjärtat nu då?

Jo Du, min första reflektion är en lustig anmärkning jag läste i GP om Västtrafik eller Värsttrafik som det ofta heter i folkmun. Alltnog så lyder den sålunda: ”Vi har kanske inte världens bästa biljettsysten, men definitivt det mest kompliserade!” Detta säger onekligen en del om vad de resande tycker. Och biljettkontrollanterna tycks vara ett släkte för sig. Om nu kortläsarna är avstängda i ett fordon så är de ju det och då går det inte att registrera resa med dem. Då tycker kontrollanten att äldre rörelsehindrade personer skall undersöka om alla kortläsare är avstängda i en krängande och gungande buss istället för att sitta någorlunda tryggt på sina säten.

Jag trodde i min enfald att det var förarens sak att förvissa sig om att apparaterna fungerar som dom ska och inte resenärernas. Ja ja så det kan bli. Fast föraren som inte hann släppa av skolbarnen eftersom han var försenad tycker jag är en riktig höjdare. Västtrafiks svar går verkligen inte av för hackor. Hör bara här: ”Samtal med berörd förare som enbart kör på söndagar ger vid handen att han varit på plats 5 minuter före avgång och avgått i rätt tid klockan 13:28.” Finessen kommer nu. Turen det gällde avgår vardagar klockan 06:57 och körs inte på söndagar. Sedan har det väl knappast någon större betydelse om han avgick i rätt tid på fel veckodag om han inte hade tid att släppa av passagerare på grund av försening? En riktig högoddsare!

Ha ha ha ha… den var verkligen bra. Inte en siffra rätt! Men denna har också sina poänger måste jag få säga. Gratiskort från Västtrafiks pendlarkampanj säljs på Blocket och Tradera. Vissa har verkligen fattat grejen eller? Enligt uppgifter från Västtrafik själva har man delat ut 27.000 provåkarkort för att locka nya resenärer att åka kollektivt!

Jag har då inget fått!

Dåre – Du bor ju på landet. Detta gäller enbart i och runt storstaden Göteborg och alla är inte intresserade av att byta bilen mot bussen men ser ändå en chans att göra sig en hacka. Värdet på dessa provåkarkort ligger på cirka 730 kronor och på nätet han man köpa ett för ungefär 300 till 500 kronor. Det är ju synd att bara slänga dem. Västtrafik säger ha räknat med detta fenomen.

Läste just att åldersgränsen för buss- och taxiförare sänks från 21 till 18 år på grund av den stora förarbristen.

Nu fattar jag nog inte riktigt här – vadå den stora förarbristen? Jag scannar alla möjliga forum dagligen efter bussförarjobb och får aldrig några träffar och så kommer Du och påstår att det finns en skriande brist på chaufförer? När vi och några 100 till blev utkastade ur bussbranschen av Veolia stod det inte andra bussföretag med öppna armar och sa välkomna till oss. Jag tror fortfarande det där är en bluff för att generellt sänka lönekostnaderna i buss- och taxibranschen och inget annat.

Apropå nått annat. Fick Du gå nån kurs eller nått för att få Ditt digitala förarkort?

Nä nä, bara punga ut med 600:-- för att få det tillverkat!

1 kommentar:

Anonym sa...

Bussbranschen söker efter "perfekta" människor. Sånna som kan pendla mellan att jobba dag och kväll utan att få sömnstörningar. Sånna som accepterar att bli uppsagda eller varnade för att man råkat skrapa bussen i en snödriva vid halt väglag. Sånna som kan sitta i en utkyld buss och ändå vara glada och ge god service. Sånna som kört i 30 år och är berädda att "köra upp" för att visa att dom kan köra buss inför en ny arbetsgivare.

Eftersom det är brist på "perfekta" människor "maskiner" kan jag förstå att bolagen upplever förarbrist även om det står inte fullt perfekta chaufförer och knackar på dörren och vill köra.

Mvh busschaufför