08 december 2010

Torsdagen den 9 december 2010

- Amerikanare gillar uppenbarligen inte fri press. Pressfrihet och yttrandefrihet är inget som man hyllar i det landet har man förstått av de senaste veckornas rapportering i media.

- Dom vill väl strypa det fria informationsflödet på Internet också, bara det att där finns så starka ekonomiska intressen nu att det inte är så lätt att genomföra längre.

- Annars har en sak blivit övertydlig den sista tiden – det är enbart pengar och girighet som styr världen! EU’s ansträngningar att rädda olika länders taskiga ekonomi med landets skattepengar handlar bara om att rädda landets förmögna från att bli ruinerade. Småfolket är bara intressanta vid val och då ljuger man dem fulla med floskler!

- Man kan ju fundera på varför IKEAS grundare bor i Schweiz och inte i sitt hemland.

- Skatteskäl torde vara min första gissning.

- Man kan också fråga sig varför ett av Ian Wachtmaisters företag tillverkar sina varor på av Israel ockuperat område.

- Billigt torde vara mitt alternativ att gissa på.

- Wikileaks har ju varit källan till många nyheter de senaste veckorna. Det roligaste är amerikanska politikers reaktioner. Enligt Hillary Clinton är Wikileaks en terrororganisation i stil med alQuida. Att Wikileaks avslöjar den ena propagandalögnen efter den andra har givetvis inte setts med blida ögon i Världens bästa land. Julian Assange och hans organisation är ett verkligt hot mot uppblåsta politiska ledare, inte minst i USA.

- Men han och hans organisation stjäl väl ingen information, den gör väl inga dataintrång eller nått sådant?

- Nej det tror jag inte. Dom är bara mottagare av illa behandlade underlydandes frustration och det får väl ses som ett brott i USA.

- Jag har hört att Wikileaks ändå själva censurerar innan de lägger ut dokument till allmänt beskådande.

- Jo det har jag också gjort. Grejen här är frågan om USA:s bakomliggande agenda. För även om man till slut lyckas få stopp på Julian och hans Wikileaks så har han och hans personal visat att modellen fungerar och då tycker den amerikanska administrationen att det är bättre att helt plocka bort Internet. Det ger okontrollerbart informationsutbyte. Det gillar ingen politiker.

- Är det därför som USA stoppar pengar som ska gå till Wikileaks och att amerikanska myndigheter blockerar arbetsplatsdatorer från att nå Wikileaks. Nä! Det där med yttrandefrihet och liknande är inget att ha. Vi har precis samma tendenser här i Sverige för övrigt!

- Nä undersökande journalistik är inget som uppskattas av världens politiker. Den formen av journalistik förstör ju bara självbilden för politiker och sticker hål på den politiska lögnen. Bakom fasaden handlar det om storkapitalister som är rädda om sina tillskansade pengar.

- PayPal, Visa och MasterCard har ju fått order av den amerikanska administrationen att strypa alla stödpengar till Wikileaks. Vill inte påstå att USA framstår som demokratins föredöme på jorden – de börjar mer och mer framstå som en variant av Cuba.

- Minns Du att vi snackade om överfulla bussar med skolungdom som skall stå i bussen till och från skolan?

- Jo

- Nu har det kommit ut en del ny info som låter skrämmande bekant.

- Vad säger Du? Vad är det nu som kommit fram? Nej låt mig gissa… Skoleleverna uppför sig inte som de mönsterelever föräldrarna tror att dom är!

- Hur fasen visste Du det? Men för förarna är det ett arbetsmiljöproblem och ungarna verkar vara släkt med de som medverkar i Ung och bortskämd i SVT! Inte det minsta vett innanför pannbenet.

- Skall jag gissa att bussarna utsätts för snöbollar, stenkastning och att man ständigt riskerar att köra över nått barn som blivit knuffat framför bussen? Skall vi vidare gissa att ljudnivån är smärtsamt hög och att eleverna aldrig hört ordet ”gå en och en”.

- Du har som vanligt rätt och de ”vanliga” passagerarna är jättetacksamma att slippa skränfockarna.

- Jag påstår vidare att skolan inte anser att det är deras problem och givetvis är det inte föräldrarnas problem heller! Skolan tycker att det kommer för få bussar och jag påstår att det inte har någon som helst betydelse. Vi har sett elever förstöra en halvfull buss och då är det knappast trängselproblem det rör sig om.

- Nej. Det brukar handla om ungdomar som är totalt fria från alla former av uppfostran och dubbelarbetande föräldrar som sällan eller aldrig är hemma för att ge dem nån form av uppfostran. Vi har fått det vi bett om. Barn utan föräldrakontakt. Bara att gratulera.

- I Norrköping säger Veolia upp 90 chaufförer som får söka sina nya jobb hos Nobina, men det bör väl inte vara några problem med den enorma förarbrist som råder i Sverige. Vi får väl snart arbetskraftinvandra bussförare.

- Jag tycker jag på nått sätt känner igen gången i det hela… läkarkontroll och utdrag ur belastningsregistret. Kraven och oron växer för varje upphandling och facken står passiva med rumpan bar.

- Men de fackligt aktiva lokalt i hela landet kräver att politikerna skall se till att övertagande av personal ska skrivas in i anbuden – men mot ren kapitalism kämpar Gudarna förgäves. En känd (S)-politiker i Göteborg inom Västtrafik att han skall fundera på saken. Så talar en representant för arbetarrörelsen…

- Jag hörde att i Huvudkommunen har man skrivit in i upphandlingen att personalen skall tas över. Sedan återstår väl att se hur detta tolkas i verkligheten. Det lär röra sig om 1700 man.

- Kan väl inte vara några problem. Den där gigantiska förarbristen Du vet. Men i Uppland går ingen busschaufför säker. Företagen tar hellre in nyutexaminerade förare från det enorma underskottet av bussförare eftersom de får en betydligt lägre lön.

- Jag känner också igen ett annat tema när det gäller Uppland – överklagandekarusellen som sannerligen inte är till gagn för de anställda utan mera en lek för kapitalet. Jag ser att KR-Trafik är med i leken och det betyder ju i praktiken Orusttrafiken – eller ännu bättre den norska staten.

- 40% deltid känns som en riktig höjdare. Vem sätter mat på bordet på de villkoren? Det nya bussbranschavtalet skall visst innehålla nått om anställningstrygghet och arbetstider men jag tror att vi snackar om storm i ett vattenglas. Det blir en fjäder av hönan. Jag läser att man redan nu går ut med ursäkter inom Kommunal, man får inte gå ut med orealistiska krav.

- Vem avgör om ett krav är orealistiskt eller inte? Jag vill minnas att Facket fick springa baklänges vid senaste avtalet eftersom bussarbetsgivarna inte ville gå med på någonting.

- Men med dagens enorma jättelika förarbrist måtte väl i stort sett alla krav gå igenom. Annars kommer det ju inte finnas några som kör deras bussar.

- Dom plockar väl in polska eller moldaviska bussförare under begreppet arbetskraftinvandring. Polackerna var ju billiga när man byggde Citytunneln i Malmö.
Hörde att en Veoliaförare uttalat sig i pressen. Undrar hur länge det dröjer tills han är utan jobb?

- Han lever farligt som vill att all personal ska flytta med vid övertagande av entreprenad. Dessutom vill han att visstidsanställningarna skall skärpas upp.

- Men jisses han håller ju på att ta bort grunden för Veolias existens….

- Fast nu har jag hittat en facklig begåvning som vill ha löneuppräkningen i kronor istället för %. Jisses. Nån har tänkt till. Jippi!
Sedan vill man kasta ut bemanningsföretag ur bussbranschen och så vill man att all tid från det man börjar till det man slutar exklusive normal rast skall räknas.

- Och av allt detta blir det vad? Ett kycklingdun eller en hel höna?
Och vet Du vad jag hörde.

-

- Att det inte behövs delade turer i Gävle. Men däremot anses det naturligt att provanställa förare som kört i typ 20-30 år. ”Man vill ha personal som ser på verksamheten på ett annat sätt än den som hade trafiken innan”.

- Ordet anställningstrygghet försvann egentligen redan då (S)-regeringen sa ja till konkurrensutsatt kollektivtrafik genom underliga upphandlingar. Redan då övergav man sina ideal om solidaritet!
Med den nya lagen som träder i kraft 1 januari 2012 blir det om möjligt ännu tuffare att vara bussförare – ett av de nya ledorden heter ökad flexibilitet. Det gäller dock bara personalen som skall öka sin flexibilitet. Det andra modeordet är slimmad organisation och även där är det bussförarna som får betala priset!

- Jag noterar att Det Nya Arbetarpartiet inte känner nått ansvar för bussförarnas säkerhet och deras arbetsmiljö.

- Det där var verkligen ingen nyhet.

- Risken är stor att kontanthanteringen återinförs 2012.

- Och förarplatsen i nya bussar är fortfarande trång och inte klassad som arbetsplats! Man håller fortfarande på att pressa in passagerarplatser med för lite benutrymme på bekostnad av förarplatsen. Vi är verkligen på väg till bussarnas barndom i mångt och mycket.

Inga kommentarer: