19 december 2010

Söndagen den 19 december 2010

- Jisses så nära julen har kommit, man kan nästan ta på den. Lite lagom hysteriskt!
- Det verkar på mig som om julen mest handlar om att förköpa sig på julklappar, äta massor av mat från julbord före julafton och när väl julen anländer så är man redan trött på jul och julmat.
- Det är väl så det går när julen annekteras av de kommersiella krafterna…. Då skall man krama ut allt som finns och julen blir inte riktigt det var tänkt som.
- Hörde att några kallar det utveckling. Det liknar lite hur bussbranschen utvecklats sedan upphandlingarna infördes.
- Jag håller nog mera på avveckling, och att upphandlingarna också avvecklas! Jag ser samma avveckling i begreppet slimmad organisation = liten personalstyrka som jobbar skiten ur sig!
- Man sluter ut en generation i taget… sedan blir det avskrivning….

- Jag kom just att tänka på en sak. Fredskonserten i Oslo faktiskt. Ingen av de artister som medverkade där har väl någon framtid som artist i Kina den närmsta tiden och detta faktum har givetvis styrt vilka artister som fått tacka nej.
- Jo, Sverige har väl en och annan artist som har stora delar av sin karriär i Kina och då är en Fredkonsert i Oslo verkligen ett bra sätt att bita den hand som föder en. Och i samband med Nobels fredspris kom jag att tänka på Wikileaks faktiskt.
- Nu får Du förklara detta märkliga tankesprång.
- Det är inte alls så märkligt som Du inbillar Dig. Det var ju, som Du vet, två kända amerikanska skådespelare som ledde Fredskonserten i Oslo och man gisslade Kina för att fängsla en aktivist för han kämpar för yttrandefrihet och demokrati. Företrädare för deras hemland USA samt grannlandet i norr, Kanada, delar inte alls synen på yttrandefrihet och demokrati när det kommer till kritan. Företrädare för Wikileaks skall arkubiseras, de som bidrar med uppgifter till Wikileaks skall avrättas. Vadå yttrandefrihet?
- Och det mesta av det Wikileaks har publicerat har knappast varit så upphetsande eller? Jag tycker inte det i alla fall. Som jag uppfattat det så var det mesta känt bland journalister innan.
- Jo, det anmärkningsvärda är snarare de reaktioner som det påstått frihetsälskande USA visat upp. Wikileaks har alltså inte brutit mot någon amerikansk lag och ändå uttalar sig ledande amerikanska politiker i termer som dödsstraff och lönnmord. På grumliga grunder har man förbjudit amerikanskkontrollerade penningförmedlare att förmedla ekonomiskt stöd till Wikileaks, vilket knappast betyder nått i praktiken.
- Att Julian Assange nu klassas som cyberterrorist i Usama bin Ladin-klass är rätt märkligt - fast då skall man också komma ihåg den amerikanska definitionen av terrorist: den som står i vägen för eller trotsar amerikanska kapitalisters intressen. Det som kan uppmärksammas som anmärkningsvärt i detta sammanhang är att det är samma politiker som fördömer Kina för att hålla Liu Xiaobo fängslad. Dom talar med kluven tunga som indianerna sa på sin tid.
- Det var väl Hillary Clinton som i något tal i början på året snackade vitt och brett om att Amerika verkligen går i främsta ledet när det gäller informationsfrihet på internet och att hon stödde tillkomsten av alla nya hjälpmedel som gör det möjligt för medborgarna att utöva sin yttrandefrihet genom att kringgå politiskt motiverad censur. Dessutom fick inte censur accepteras i någon form oavsett vem som ville utöva den.
- Då kan man verkligen undra vad som hände sedan. Vad gick snett? Alla dessa stolta ord bara klappade ihop som ett korthus – de saknade plötsligt betydelse.
- Den bistra sanningen är att det är USA självt som ertappas med byxorna nere och det är inte riktigt samma sak som demokrati och yttrandefrihet i Kina.

- Jag sitter här och tittar på ett häftigt fordon, en Sandcat. Ett fordon med skottgluggar och skydd mot landminor. Den har slutet luftsystem. En jättelik jeep med ballistiskt skydd som tål brand.
- Jag hörde att israelerna har byggt dessa för att kunna köra in i arabiska områden. Araber verkar inte gilla israeler.
- Inget land brukar älska dem som ockuperar! Fast nu hade jag mina funderingar mera på att bussar som trafikerar vissa områden i svenska städer borde ha ungefär samma skydd. Jag tänker på allt fysiskt våld som riktas mot bussar i linjetrafik. Allt från äggkastning till skottlossning.
- Jag såg även en annan lösning. Cykla! Skaffa cykel med dubbdäck för vinterbruk och pendelcykla. 240 dubb per däck skall hålla Dig på rätt köl. Även i det fallet står bilen parkerad ju!
- Det är ju i alla fall helt klart ett alternativ till bilen om man har rimliga avstånd att pendla.

- Annars har vi den där vanliga glesbygdsproblematiken. Nu visar det sig nämligen att apotekens privatisering kan bli dyr för skattebetalarna men en guldgruva för entreprenörerna. TLV-lagen innehåller tydligen lite kul §:er som innebär att staten skall betala den så kallade handelsmarginalen till apoteken, och där finns ingen takregel?????
- Sedan fixade man väl ett bolag som skulle handha omläggningen i apotekssystemet. Det fiffiga med den lösningen är ju att bolaget är insynsskyddat, vilket inte en myndighet är. Fiffiga grabbar där i regeringen.
- Förr i tiden kunde ju Apoteket i Tranemo slå på datorn för att se om Gislaved eller Svenljunga hade läkemedlet hemma när dom själva var utan, men nu är dom konkurrenter och hur fan det gynnar mig som kund har dom inte lyckats förklara.
- Det blir nog lite marigt med tanke på det bristande utbudet i våra trakter. Apoteksreformen är och förblir nått som skräddarsytts för städer och då främst lite större städer. Det var väl endast två (2) nya apotek som startats utanför städer och det saknas uppgift om hur många som lades ner.
- Här i trakterna verkar alla läkemedel mot recept numera vara beställningsvara. Man lagerhåller inte längre läkemedel eftersom det anses olönsamt.
- Jag noterar också en ny inställning hos apoteken också. Den läkemedelsrådgivning som tills nu varit gratis vill man i framtiden ta betalt för. Och det är ju inte svårt att räkna ut vem som ska betala all TV-reklam som de olika apoteken vräker över oss om produkter vi inte alls behöver.
- Hum – då blir det snäppet ännu värre att förklara för kunden storheten i denna reformen som de facto ökade kundens kostnader för läkemedel i slutändan.
- Försök Du för jag fixar det inte!

- Vet du! Jag har fått ett nystartsjobb. Nä nä inget med status men vadå? Jag diskar och städar på en krog. Min chef får 12 568:--/månaden för att jag skall få städa och diska hos honom.
- Det var som fan…
- Fast jag är inte kvar. Nä det var en skum typ. Jag skulle fått ut 15 330:--/månaden – men jag fick bara 11 000:-- rätt i näven och aldrig i rätt tid heller. Det var ett djävla tjat varje gång.
- Så chefen tjänade en hacka på att ha Dig där och Du var dessutom gratis arbetskraft – ja säger då det. 1 568:-- plus att staten faktiskt stod för Dina 11 000:--. Låter som en lönsam affär för chefen.
- Det jävliga var att chefen dessutom krävde att jag skulle acceptera falska lönespecar på 15 330:--. En nätt liten skillnad på 4 330 att lyfta ur bokföringen varje månad. Sedan har jag inte en susning om chefen betalade in min skatt och mina sociala avgifter. Troligen inte.
- Alla dessa mindre genomtänkta stödformer har verkligen gynnar mindre nogräknade arbetsgivare. Både instegsjobb och nystartsjobb skall generera ett anställningsbevis som aldrig blir verklighet. Här snackar man verkligen om gratis arbetskraft som man aldrig en funderat på att verkligen anställa. Som grädde på moset kan dom heller aldrig få a-kassa. Dom fick ju aldrig nått anställningsbevis.


Inga kommentarer: