05 november 2010

Fredagen 5 november 2010




Svenska politiker vill inte  ha mutregler. Man kan verkligen ta sig en funderare över detta. Inget av riksdagspartierna var intresserad av nått sådant.
Gemensamma riktlinjer blir aldrig uttömmande och helt exakta är partiernas ursäkter, och så vill de inte ha sina möjligheter till förmåner beskurna - det är inte svårare än så.
En plånboksfråga med andra ord!

Det är tydligen en sport att lura konsumenter apropå mutregler och annat. Nu är ju Sverige en rätt så liten marknad för de stora drakarna och vi har en lång tradition av monopol och oligopol vilket innebär att att företagen inte är vana vid konkurrens.
Du snackar Du - alla företag jobbar stenhårt på att eliminera sina konkurrenter och bli Herre på täppan. Det är liksom vitsen med kapitalismen.
Tittar man på mobiltelefonbranschen så är det rätt tydligt att väldigt bindande avtal och operatörslåsta apparater samt spärrade sim-kort är verktyg som låser fast kunden. Valfrihet finns inte på kartan. Likartade trender finns inom den så kallade avreglerade elbranschen.
Kan man inte göra som oss då. Köp enbart olåsta telefoner och använd kontantkort så slipper man två-åriga bindningstider i en bransch som uppgraderar var tredje månad. Blir lite besvärligare inom elbranschen. Där råder ju oligopol.
Men då får man ju inte den där häftiga apparaten för 1 krona. Prisskillnaden mellan olika aktörer på elmarknaden är försumbar. Det är producenten och nätägaren som sätter priset.
Och vad kostar den där 1:-- apparaten egentligen? Hur många har brytt sig om att ta reda på det? Och JA Du har rätt om elmarknaden. Vår leverantör kommer att ge oss ett ettårigt avtal om vi sitter med armarna i kors och inte väljer något alls.
Troligen väldigt få. Ändå gäller det att läsa och förstå det finstilta både när det gäller mobiltelefoner och elavtal. Hur tar man sig ur sådana här avtal? Vad kostar det när avtalet gått ut....
Sverige verkar vara dyrast i Norden på mobiltelefoni och vi är det land i Norden som krånglat till det vid byte av operatör, i alla fall när det gäller "nallar".
Om det är lätt att byta operatör så sjunker väl priserna! I alla fall hävdar danskarna det.
Men våra svenska avtal är väldigt ofta så in i bänken tillkrånglade... man måste nog vara jurist för att tolka dom.

Nu kommer det en ny kollektivtrafiknämnd när regionen helt tar över Västtrafik. Denna nämnd skall bli allmänhetens företrädare i trafikfrågor. Det blir lite som hos polisen - man utreder sig själva och ingen blir fälld!
Sedan finns frågan hur Västtrafik kommer att se i framtiden, inte minst när kommunerna inte längre är delägare. En annan intressant fråga faktiskt.
Svaret på den kommer väl om några år, men med den vänskapskorruption som präglat västsverige och som verkar ligga dold i köpet av detta märkliga biljettsystem har vi en spännande tid framför oss.
Du tror det ja! Ligger nog nått i det.

Satt och lyssnade på riksdagens debatten om invandring till Sverige och bland annat pratar man om arbetskraftsinvandring och det fick mig att börja fundera.
Och då kom Du fram till vad?
Eftersom vi måste importera arbetskraft skapar vi inte någon egen arbetskraft. Det måste betyda att kvinnor i Sverige av olika orsaker inte föder tillräckligt många barn. Det dör alltså fler individer än det tillkommer. Vi får en egen negativ befolkningstillväxt helt enkelt. Orsaken till detta vill jag nog inte spekulera i, men det faktum att vi måste importera arbetskraft till större delen av Europa tyder på nån typ av förändrat beteende.
Då borde detta även påverka vårt nuvarande pensionssystem och det betyder väl också att arbetskraftsinvandringen är en förutsättning för våra framtida pensioner eftersom vi genom eget barnafödande inte klarat av att fylla kvoten.
Jo den kopplingen är rätt självklar! Sedan rinner det ut pengar ur pensionssystemet som aldrig kommer en pensionär tillgodo och för att även täcka dessa läckor krävs arbetskraftsinvandring. Det skulle vara förödande för det politiska systemet om pensionssystemet klappade ihop nu när alla 40--talister nu vill ha betalt med alla pengar dom pumpat in i systemet och som det politiska systemet med jämna mellanrum brandskattat.

Lite kul med
Etanol som bilbränsle. Det verkar som om detta bränsle inte lämpar sig för vårt nordiska klimat.
Varför tror Du det?
Därför att man måste höja inblandningen av bensin från 15% till 25% för att det skall klara av att fungera vintertid.
Det måste samtidigt att betyda att miljöeffekten minskar i motsvarande grad?
Det är ett rimligt antagande!

Jag sitter och läser en gratistidning och där är det en dam som kåserar om kollektivtrafiken.
Jaha och vad säger hon då?
Hon har måst förlita sig på kollektivtrafiken av åldersskäl. Nu har hon åldern inne och då vill hon satsa på körkort och bil.
Varför det? Nä nä... jag kan svaret. Kollektivtrafiken fungerar inte som hon vill och hon har rätt troligt lång erfarenhet.
Lite så ja. Hon listar ett antal riktigt dåliga kollektivtrafikupplevelser. Ett problem är konsten att passa tiden.
Hennes kritik är säkert korrekt, men frågan är om hon siktar på rätt måltavla. Kraven på lönsamhet gör att man skapar tidtabeller som oftast mer liknar önskelista än en realistisk verklighet. Då är det extremt svårt att passa tider.
Sedan har man för låg kapacitet vid evenemang. Alla kommer alltså inte hem med sista bussen.
Kan detta möjligen hänga ihop med incitaments-avtal? Det finns helt klart ett samband och det handlar om pengar och inte om en anpassad tillgänglighet.
Fast på en punkt har nog hon i alla fall 100% rätt. Om en hållplats är blockerad får bussen problem att stanna och ta upp passagerare. Jag har till och med varit med och tvingats stanna mitt på riksväg 27 för att polisen satt upp en radarkontroll på en busshållplats. Mycket trafiksäkert tyckte polisen antar jag.
Det finns väl en variant på det där. Främst utanför tätorter och städer. Man parkerar bilen mitt i hållplatsen och inväntar bussen och så hoppas man att bussen skall stanna och plocka upp passageraren som sitter i bilen.

Jojo. Det finns alltid resenärer som inte riktigt förstår hur kollektivtrafiken fungerar. He He!


Inga kommentarer: